Czym jest SEO czyli Search Engine Optimization?

SEO to skrót od angielskiego określenia Search Engine Optimization czyli optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki to szereg działań mających na celu takie przygotowanie witryny, aby była ona w stanie osiągnąć jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki z zachowaniem zasad danej wyszukiwarki.

Odpowiednie działania SEO są podstawą do skutecznego pozycjonowania strony internetowej. W przypadku mało konkurencyjnych słów kluczowych sama optymalizacja strony może wpłynąć na poprawę pozycji na wiele słów kluczowych. Optymalizacja strony internetowej i późniejsze pozycjonowanie to przedsięwzięcie, na którego efekty będziemy obserwować dopiero po kilku tygodniach, a nawet miesiącach.

SEO – po co i co można zyskać?

Główne założenie działań SEO:

– osiągniecie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania,
– zwiększenie ilości odwiedzić strony,
– promocja oferowanych towarów, usług lub informacji zawartych na stronie.

Korzyści jakie przynosi odpowiednia optymalizacja strony:

– zwiększona ilość wejść użytkowników na stronę,
– zwiększona sprzedaż towarów lub usług,
– rozpoznawalność marki,
– uzyskanie statusu eksperta, zwiększona ilość obserwujących (w przypadku bloga, serwisu informacyjnego).

Elementy na które powinniśmy zwrócić uwagę, podczas optymalizacji strony pod kątem SEO:

Optymalizacja treści na stronie

– zweryfikowanie treści pod kątem słów kluczowych,
– zadbanie o to, aby były one oryginalne i wartościowe dla użytkownika,
– zastosowanie hierarchii nagłówków,
– zadbanie o przejrzystość tekstu: stosowanie wyróżnień, wypunktowań,
– odpowiednie zbudowanie menu strony.

Odpowiednie znaczniki tytułów stron

Tag title jest miejscem, w którym warto umieścić słowo kluczowe związane z treścią danej strony, najlepiej na samym jego początku. Ponieważ tytuły stron widoczne są w wynikach wyszukiwania, warto także zadbać, aby zawierały nazwę naszej firmy. W wynikach wyszukiwania wyświetlane są tylko tytuły nie przekraczające 55 znaków, więc powinny one być zwięzłe, opisywać zawartość strony. Trzeba również pamiętać, aby tytuły wszystkich podstron były niepowtarzalne tzn., aby po prostu nie były takie same.

Opisy meta description 

Meta description to opis wyświetlany w wynikach wyszukiwania, tuż pod tytułem i adresem URL strony. Zawartość opisu jest ważna: przekaz zawarty może wpłynąć, zachęcić internautę do wejścia właśnie na nasza stronę. Jeżeli nasza strona nie będzie w TOP3, lecz będzie miała przyciągający uwagę opis może wciąż generować duży ruch. Warto wiec poświęć odrobinę czasu, aby ten element został wypełniony starannie i jak najlepiej promował nasza firmę.

Adresy URL

Adres URL każdej z podstron witryny powinien być adekwatny do zawartości strony, jak najcelniej opisać jej zawartość (jest to tzw. „friendly URL”). Tworząc taki adres trzeba brać pod uwagę użytkownika oraz roboty Google, które będą weryfikować naszą stronę.

Zoptymalizowany pod kątem SEO adres URL składa się z maksymalnie 100 znaków i nie zawiera żadnych specjalnych znaków (tj. @, $, itp.) oraz polskich znaków diakrytycznych (ś, ć, ż, ą, ę itp.).

Przykładem poprawnego adresu URL może być np. https://semtak.pl/oferta/tworzenie-stron-www/. Jest on krótki, nie zawiera znaków specjalnych i bardzo dobrze informuje internautę o zawartości strony.

Optymalizacja grafik

Odpowiednio zoptymalizowane zdjęcia sprawią, że dana strona www będzie szybciej się ładować. Jest to ważne pod katem doświadczenia odbiorcy oraz samej wyszukiwarki. Najważniejsze działania obejmują: skalowanie rozmiaru, kompresje wagi, wybór odpowiedniego formatu i nazwy, uzupełnienie atrybutów ALT. Więcej na ten temat znajduje się w poprzednim wpisie.

Linkowanie między stronami

Bardzo ważnym elementem SEO jest wewnętrzne linkowanie, czyli zwyczajnie linkowanie pomiędzy poszczególnymi stronami serwisu. Już umieszczenie menu na stronie wraz linkami do wszystkich departamentów nam to zapewnia. Dodatkowo warto umieszczać linki do podstron o podobnej tematyce np. w artykułach blogowych poprzez umieszczenie podlinkowanego tekstu „Zobacz także”.  W sklepach internetowych mogą to być linki do podobnych produktów lub produktów uzupełniających, które umieścimy na stronie konkretnego produktu lub usługi.

W podsumowaniu

Często pojęcie SEO mylone jest z pojęciem pozycjonowania. Te dwa procesy są ze sobą ściśle powiązane. Opisane w artykule działania SEO należą do narzędzi, za pomocą których osiągane są cele pozycjonowania. SEO to udoskonalanie witryny, przygotowanie jej, aby kolejny krok promocji w Sieci – pozycjonowanie przynosiło zadowalające nas efekty.