Pozycjonowanie rozliczenie za efekt czy abonament?

Jak powszechnie wiadomo usługa pozycjonowania jest dostępna w dwóch opcjach rozliczenia: abonamentowej (opłata miesięczna) oraz płatność za efekt. Jako właściciel firmy z pewnością wybierzesz tą druga opcję –przecież płacisz za uzyskany efekt. Lecz czy zastanawiałeś się czy aby na pewno tok twojego myślenia jest prawidłowy?

Dla przypomnienia – SEO – to działania podejmowane w celu uzyskania przez stronę internetową wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarki. Pozycjonowanie polega na optymalizacji witryny pod kątem fraz kluczowych, pozycjoner odpowiedzialny jest za także ilość i jakość linków prowadzących do witryny.

Dodatkowo prawidłowe i rzetelne pozycjonowanie to także dbałość o pozostałe niezbędne do uzyskania wysokiej pozycji aspekty techniczne: jakość treści na stronie internetowej, optymalizacje witryny pod kątem użytkowania i funkcjonalności, analiza konkurencji.

Na czym polega SEO – płatność za efekty i czy przynosi efekty?

Jeżeli zależy Ci na silnych, stabilnych i długotrwałych efektach pozycjonowanie musisz zdać sobie sprawę, iż na te efekty trzeba będzie poczekać nawet kilka miesięcy.  Profesjonalna agencja mająca na celu dobro oraz satysfakcje klienta nie zaproponuje rozwiązania płatność za efekt. Pomyśl, czy faktycznie jest to korzystne?

Największym niebezpieczeństwem tej opcji jest skupienie się na uzyskaniu efektu w możliwie jak najkrótszym okresie czasu. Wykonawca nie będzie zobowiązany do dalszej opieki nas stroną, jego zadanie zostało wykonane. Rozliczanie za efektów zachęca agencje do podejmowania działań na granicy uczciwości, stosowania często ryzykownych dla Twojej witryny praktyk.

Witryny, która została wy pozycjonowana w bardzo krótkim okresie czasu może doświadczyć gwałtownego spadu lub w najczarniejszym scenariuszu może zostać całkowicie wyrzucona z indeksu (np. w wyniku nałożonego filtru przez Google za działania niezgodne z wytycznymi Google). Efektem jest poniesienie wysokich kosztów za usługę, która w rezultacie tylko spowodowała ogromne straty.

Czy można zagwarantować osiągniecie konkretnej pozycji w określonym czasie?

Niestety nie. Główne czynniki jakie mają wpływ na osiągniecie fraz w TOP10 to konkurencyjność danej frazy, potencjał serwisu, czas indeksowania się zmian a także działania, jakie prowadzi konkurencja.

To tylko najczęściej wymieniane i znane czynniki odpowiedzialne za ranking. Nikt poza firmą Google nie zna wszystkich czynników (a jest ich ok 2000). W związku z powyższym nikt nie jest w stanie określić czasu w jakim strona internetowa osiągnie konkretne pozycje.  Czasami może to być to 2 miesiące a czasami 18 miesięcy.

SEO w abonamencie, dlaczego warto?

Pozycjonowanie w abonamencie innymi słowami rozliczane miesięcznie, to opcja, która pozwoli wdrożenie odpowiedniej dla Ciebie strategii oraz osiągniecie satysfakcjonujących wyników w dłuższym okresie czasu, lecz długotrwałych.

Korzyści z tego typu rozliczenia za pozycjonowanie jest korzystne dla klienta oraz dla agencji. Agencja jest w stanie dopasować strategie do potrzeb oraz do planowanego budżetu jakim dysponuje klient. Dzięki czemu klient nie jest narażony na dodatkowe niespodziewane wydatki.  Działania prowadzone w dłuższej perspektywie są gwarancją na skoncentrowaniu się na osiągnięciu celów biznesowych a nie na pozycjach poszczególnych fraz kluczowych.

Główne zalety pozycjonowania w abonamencie:

Wykorzystanie atutu sezonowości Twojej branży – każdy kto związany jest z branżą sezonową wie jak ważne są systematycznie prowadzone działania marketingowe, prowadzone w celu wykorzystania sezonu do maksimum. Stosowanie krótkotrwałych lub doraźnych działań marketingowych, popularnych prze rozliczeniu za efekt może spowodować, iż ominiesz sezon i poniesiesz straty. Tylko stałe i regularne działania są gwarancją sukcesu.

Bezpieczeństwo – każda profesjonalna agencja proponując rozliczenie abonamentowe nie będzie stosowała ryzykownych technik celem osiągnięcia wysokich pozycji w krótkim czasie. Byłoby to niekorzystne pod względem finansowym oraz mogłoby to nadszarpnąć jej reputacji.

Mocna pozycja – gwarantuje wysokie pozycje oraz długotrwałe efekty. Osiągnięta wysoka pozycja jest mocna i stabilna

Więcej czasu na prowadzenie swojego biznesu – pozwól, aby pozycjonowaniem oraz marketingiem internetowym zajęli się eksperci. Ty skoncentruj się na prowadzeniu biznesu, znasz się na tym najlepiej. Przekonasz się, że dobrze zaplanowana strategia będzie przynosiła korzyści: nowi klienci, zwiększona sprzedaż a poniesione koszty zaczną się zwracać.

Kiedy pozycja w Top 10 w wyszukiwarce nie zawsze zagwarantuje pożądany efekt?

Warto pamiętać, iż nie zawsze wysoka pozycja serwisu będzie miała współmierny efekt z oczekiwaniami co do konwersji i wzrostu sprzedaży. Dlaczego? Ponieważ np. 6 pozycja strony może nie gwarantować widoczności na pierwszej stronie wyników. Przed organicznymi wynikami bowiem Google wyświetla rozbudowywany knowledge graph, direct answer, wizytówki Google a także reklamy Google AdWords.

Jak wynika z powyższego nie zawsze efekt jest taki jak oczekiwany. Warto zaznaczyć, iż w momencie wyszukiwania na urządzeniach mobilnych lista jeszcze się wydłuży. Klient może zostać zachęcony inną reklamą a może całkiem zmienić preferencje zakupowe.

Nasuwa się wniosek

Zawsze powinniśmy brać pod uwagę szerokie aspekty pozycjonowania, uwzględniać różne elementy i zasady działania wyszukiwarki i pod tym kątem optymalizować nasze działania.

Podsumowując

Proces pozycjonowania to proces złożony. I tak powinniśmy go postrzegać. To nie tylko osiągnięcie pozycji satysfakcjonującej nas pozycji w wyszukiwarce Google, to przede wszystkim budowanie i kreowanie świadomości marki, poprzez pozycjonowanie starajmy się realizować strategie firmy.

Przed podjęciem decyzji zwróć uwagę na to czy agencja lub osoba, którą wybrałeś do wykonania twojego zlecenia zakreśliła dokładny plan działania? Czy temat pozycjonowania, technik oraz możliwości został Ci wyczerpująco przedstawiony?