Poradnik SEO – Jak zoptymalizować zdjęcia na stronie internetowej?

Internet to skarbnica wiedzy, każdy niezależnie od wieku w celu zdobycia informacji na przeróżne tematy kieruje swoje pierwsze kroki do Sieci. Jednak internetowy czytelnik różni się od tego w realu. Dla niego odpowiedzi na pytania muszą być przedstawione w bardzo ciekawy, przyjemny dla oka sposób. Dlatego tak ważne jest umieszczenie grafiki. Właściwie dobrane zdjęcia, przejrzyste wykresy, infografika pomaga lepiej zrozumieć tekst. Sprawia, iż dana strona jest interesująca.

Dlaczego powinniśmy optymalizować zdjęcia? Dzięki temu dana strona www będzie szybciej się ładować. Jest to ważne pod kątem doświadczenia odbiorcy oraz samej wyszukiwarki. Rzeczywistość jest taka, że żaden potencjalny klient nie będzie czekać 10 sekund, aż wszystkie elementy strony poprawnie się mu wyświetlą. Po prostu zamknie stronę i przejdzie do konkurencji. Bądźmy świadomi, że tzw. „page speed” wpływa na pozycjonowanie w Google. Roboty preferują te strony, które szybko się ładują.

Najważniejsze elementy optymalizacji zdjęć:

Odpowiednia grafika

Zdjęcia, infografika, wykresy itp. to bardzo ważna część dzisiejszych przekazów tekstowych niezależnie czy mówimy o grafice na stronę www, blog czy wpis na social media. Często odpowiednia grafika potrafi zastąpić 1000 słów. Współczesny internauta szukając informacji lub produktów w sieci skaluje oczami, więc atrakcyjne, właściwie dobrane do tematu i intrygujące zdjęcia przyciągną potencjalnego klienta a w przypadku bloga zatrzyma i pozyska kolejnych obserwujących.

Rozmiar

Optymalizację zdjęć trzeba zacząć od sprawdzenia jakiej wielkości obrazy będą Ci potrzebne. Dostosuj rozmiar zdjęć do wielkości elementów na stronie www. Strona internetowa i tak będzie wyświetlała obrazki wg jej ustawień. Wszystkie zdjęcia jakie planujemy umieścić w witrynie należy najpierw zmniejszyć, poprawić lub wykadrować.

Format

Bardzo ważnym aspektem, jeżeli chodzi o grafikę na stronie jest format zdjęć. Nie każdy bowiem format będzie odpowiedni do każdego zdjęcia.

Najczęściej używane 3 formaty to:

  • JPEG
  • PNG
  • GIF

Format JPEG gwarantuje zapis zdjęcia w najlepszej jakości przy zachowaniu tego samego rozmiaru zdjęcia. Mówiąc prościej w przypadku 3 zdjęć w różnych formatach w rozmiarze 100 KB to z rozszerzeniem JPEG będzie miało najlepszą jakość. Dlatego też ten format zalecany jest dla zdjęć w Internecie. Pliki z rozszerzeniem PNG i Gif stosowane są z kolei do grafik o niezbyt skomplikowanej kolorystyce i wielkości.

Waga (Kb, Mb)

Niestety im więcej waży zdjęcie tym dłużej ładuje się twoja strona internetowa. Do kompresowania zdjęć mamy dostępnych wiele płatnych i darmowych narzędzi. Jedną z najpopularniejszych i cieszących się dobrą opinią jest strona https://tinypng.com. Jak to działa? Bardzo prosto: wystarczy załadować zdjęcia i pobrać zoptymalizowaną wersję. Narzędzie to pozwala uszczuplić zdjęcie nawet do 50% bez widocznej utraty jakości.

Nazwa

Przy wyborze nazwy warto mieć na uwadze aby nazwa grafiki nie była przypadkowa i zawierała słowa kluczowe. Powinna być nieskomplikowana i konkretna. Nie warto stosować długich zdań składających się z 10 słów kluczowych.

Jak znaleźć słowo kluczowe? Do tego służą narzędzia takie jak Google Keyword Planner, którego użytkowanie jest bardzo proste również dla początkujących.  Po zalogowaniu należy wpisać interesujące nas słowo kluczowe, automatycznie generowane są wyniki dla tej konkretnej frazy oraz popularne propozycje innych podobnych.

Atrybuty Alt

Opis alternatywny grafiki zawarty jest w kodzie html i jest on widoczny dla Google. Użytkownik natomiast widzi ten atrybut w momencie, kiedy dane zdjęcie nie może być wyświetlone na stronie. Ponieważ tekst wpisany w rubrykę ALT jest rozpoznawalny przez wyszukiwarkę, wzmacnia to pozycję w wynikach wyszukiwania oraz umieszcza daną grafikę w wyszukiwarce grafik Google.

Uzupełnienie atrybutu ALT to obowiązkowy element podczas optymalizacji wszystkich zdjęć strony. W tekście opisów powinny zostać zwarte słowa kluczowe. Cała treść nie powinna być dłuższa niż 15 wyrazów a całość powinna mieć kształt naturalnego opisu.

Podpis pod grafiką

Bardzo dobrą i cenioną praktyką jest umieszczanie podpisu pod grafiką lub nad nią. To sprawia, iż tekst
(z frazą kluczową) zawsze będzie się wyświetlał na stronie, nawet wtedy, kiedy z różnych powodów grafika się nie załaduje. Użytkownik wtedy będzie wiedział, czego dotyczy grafika i nie zetknie się z pustą dziurą na stronie. Jeżeli chodzi o aspekt czysto wizualny strona, artykuł lub wpis będzie wyglądał na dopracowany pod każdym względem.

Mapa obrazów

Kolejnym krokiem w optymalizacji zdjęć na stronie jest umieszczenie mapy obrazów. Mapa obrazów to plik przygotowany specjalnie dla robotów Google. Ta lista linków do wszystkich najważniejszych plików graficznych na stronie ma za zadanie ułatwienie im w odnalezieniu wszystkich znajdujących się w witrynie grafik.

W podsumowaniu

Rzeczywistość pokazuje, że nieustannie, pomimo niezliczonych publikacji wielu właścicieli stron internetowych, portali, sklepów www nie przywiązuje wagi do optymalizacji grafiki. Prawda jest jednak taka, że pozycjonując stronę www, która posiada nieprzygotowane dla SEO grafiki wyrzucamy pieniądze w błoto. Trzeba wiedzieć, że jeżeli zależy nam za osiąganiu pozycji w wyszukiwarkach i zamierzamy bądź już pozycjonujemy witrynę optymalizacja zdjęć to „must have”. Dobrą wiadomością jest to, że proces ten wcale nie wymaga od nas specjalistycznej wiedzy programistycznej a jedynie poświęcenia odrobiny czasu i wyrobienia dobrego nawyku.

Na samym końcu musimy pamiętać, że tak samo ważnym jak optymalizacja zdjęć pod katem Google jest zadowolenie i spełnienie wymagań samych internautów. To właśnie oni decydują o naszym sukcesie i popularności tego co mamy do zaoferowania. Google może nam w tym jedynie pomóc.