Co to jest Outbound Marketing?

Reklama jest wszędzie, niestety chociażbyśmy starali się jej uniknąć jest to praktycznie niemożliwe. Jest obecna w radiu, telewizji, na ulicy, nawet w publicznych środkach transportu. Nasz wzrok co rusz natrafia na mniejsze i większe bilbordy,plakaty, w tle słychać reklamy zachwalające wszystko począwszy od kawy skończywszy na lekach. W Internecie nie jest inaczej, wszechobecna śledząca nas reklama podażą za nami. Każda bowiem firma, która ma do zaoferowania produkty lub usługi chce dotrzeć do potencjalnego klienta i zachęcić go do skorzystania ze swojej oferty.

Outbound Marketing  – na czym polega?

Outbound marketing to jedna z wielu form reklamy marketingowej, często również nazywany marketingiem wychodzącym.

Outbound Marketing (ang. outbound – „wychodzący”) – to metoda marketingowa, która koncentruje się na poszukiwaniu klientów oraz budowaniu świadomości marki poprzez reklamę i promocję. W tym celu wykorzystuje reklamę telewizyjną, e-mail, ogłoszenia reklamowe oraz Internet.

Z Wikipedia

Jest to bardzo tradycyjna forma marketingu, którego działania skierowane są do bardzo szerokiego grona odbiorców. Jest to reklama bardzo bezpośrednia, jej podstawowe działania obejmują:

  • reklamę w telewizji

  • reklamę w radiu

  • telemarketing

  • kampanie wysyłkowe, prowadzone pocztą elektroniczną i tradycyjną

  • marketing door-to-door (promocja i sprzedaż bezpośrednio u klienta)

Jak skuteczny jest outbound marketing?

Outbound marketing to reklama aktywna, główną rolę w promocji odgrywa radio, TV, czy billboardy. W sieci reprezentowana jest przez m.in. przez spam mailowy, pop-upy, banery. Oczywiście wiemy, że nie wszyscy skorzystają z oferty, ale nie można oczekiwać, że nie zrobi tego nikt – zazwyczaj niewielka cześć dedykowanej grupy docelowej się nią zainteresuje.

Szczególnie skuteczna jest konsekwentna reklama w radio i telewizji. Działa ona na nasze zmysły i podświadomość. Dzięki niej z pośród wielu produktów najprawdopodobniej wybierzemy właśnie ten z reklamy. Ponieważ jednak jest to dosyć kosztowna forma reklamy warto skrupulatnie przeanalizować jest korzyści a także negatywne skutki jakie może przynieść kampania outboundingowa.

Co trzeba wiedzieć o marketingu wychodzącym?

Outbound marketing może dla firmy zrobić wiele dobrego, ale i wiele złego. Na początek trzeba bowiem szczerze przyznać, że określany jest często jako „marketing przeszkadzający”, z uwagi na fakt iż trafia do adresatów bez ich zgody i często identyfikowany jest z natręctwem.

Ponieważ marketing zmienił się wraz z rozwojem Internetu i wzrostem świadomości konsumenta trzeba być przygotowanym na to, że tego typu kampania może przynieść odwrotne od zamierzonych skutków. Dzisiejsi potencjalni klienci, odbiorcy automatycznie kasują reklamowe smsy, blokują niechciane numery, często nawet nie odbierają telefonów z nieznanego im numeru. Coraz większą uwagę przywiązują także do skrzynki pocztowej, której najbardziej pozytywną cechą jest blokowanie spamu. Już coraz rzadziej z podekscytowaniem przyjmujemy zaproszenie na prezentacje „cudownych produktów”, już nie kuszą nas darmowe prezenty.

Dlaczego outbound marketing nie zawsze przynosi zamierzony efekt?

Skutkiem tego, że Internet odgrywa w naszym życiu coraz większą role jest zmiana zachowań – nas konsumentów. Dzięki dostępowi do sieci coraz bardziej świadomie podejmujemy decyzje zakupowe, które poprzedzone są bardzo dokładnym researchem. Tym samym oszczędzamy swój cenny czas oraz unikamy stresujących sytuacji. Nie każdy bowiem jest na tyle asertywny, aby stanowczo odmówić przekonującym sprzedawcom lub konsultantom.

Sami teraz lubimy poszukiwać produktów czy usług, których  potrzebujemy w dowolnym i wygodnym dla nas czasie.  W trakcie poszukiwań produktów czy usług oczekujemy, aby firma prezentowała rzetelne, wartościowe informacje o swojej działalności a także dokładnie i atrakcyjnie przedstawiała swoją ofertę. Stajemy się coraz to odporniejsi na agresywna reklamę. Ulotki najczęściej nieczytane, wędrują do kosza, nie reagujemy na kuszące promocje a marka kojarzona z tego typu reklamą wywołuje w nas negatywne odczucia.

Jaki z tego wniosek?

Wszystkie wyżej opisane zachodzące procesy prowadzą do coraz szerzej prowadzonych kampanii reklamowych w sieci. Kampanii, które są nienachalne, w których to klient decyduje, czy zapozna się z ofertą firmy czy nie  – mowa tu o inbound marketingu. Jego rola staje się coraz większą z różnych powodów: jest tańszy, przyjaźniejszy odbiorcy oraz co najważniejsze dla reklamującego jest mierzalny.