WooCommerce czy PrestaShop, który z systemów wybrać?
Handel internetowy kwitnie, każdego dnia tworzone są nowe sklepy internetowe, a firmy stacjonarne przenoszą się do Internetu. Coraz częściej obserwujemy zjawisko, kiedy to w sklepach stacjonarnych sprawdzamy, jak wygląda sprzęt, przymierzamy buty i odzież, testujemy kosmetyki, żeby później dokonać zakupów online. Dlatego tak ważne jest, aby wyposażyć swoją stronę w dobrą platformę sprzedażową.
Z jednej strony powinna być przyjazna i łatwa w administrowaniu, z drugiej – przede wszystkim – dla klientów i klientek, którzy będą z tego sklepu korzystali. Tutaj ważny jest wygląd, estetyka, bezpieczeństwo oraz nieskomplikowana obsługa. Z technicznego i marketingowego punktu widzenia powinna także współpracować z wyszukiwarkami i „pomagać” być widocznym na pierwszych stronach wyników wyszukiwania.
WooCommerce i PrestaShop to najczęściej stosowane platformy e-commerce. Oba te skrypty mają swoje zalety i wady. Każdy, kto rozważa uruchomienie sklepu internetowego powinien przyjrzeć się bliżej możliwościom obu tych rozwiązań i wybrać dla siebie najbardziej odpowiednie narzędzie do prowadzenia sklepu internetowego. Oba skrypty są równie popularne, choć różnią się między sobą pod wieloma względami. Po pierwsze, PrestaShop jest samodzielnym oprogramowaniem dla e-sklepu, WooCommerce to plugin dla platformy WordPress.
Główne zalety PrestaShop i WooCommerce
PrestaShop
intuicyjny i funkcjonalny panel do zarządzania sklepem
natywne wsparcie wielojęzyczności i lokalizacji
możliwość tworzenia kont o różnych uprawnieniach (np. sprzedawca, administrator, spedytor
możliwość dodawania niestandardowych funkcji za pomocą funkcji modułów
wbudowany market z dodatkowymi modułami
możliwość organizacji produktów za pomocą kategorii, tagów i powiązań pomiędzy produktami
stale rozwijane oprogramowanie
funkcje wspierające działania SEO (np. możliwość dodawania semantycznych linków, edycja tytułów i meta description bezpośrednio w edycji produktu) oraz duża liczba opcji optymalizujących ogólną wydajność i szybkość działania
użyteczne funkcje dla marketingu (np. analityka, newsletter, obsługa formularzy kontaktowych)
otwarte oprogramowanie, dzięki czemu obniżamy koszty związane ze wdrażaniem sklepu internetowego
system przygotowany do skalowania – PrestaShop jako jeden z nielicznych systemów Open-Source posiada funkcje wspierające skalowanie w pionie i poziomie, możliwość działania na wielu serwerach, integrację z serwerem plików (a tym samym z CDN) dzięki temu nadaje się także dla dużych sklepów i pełniej wykorzystuje możliwości platformy sprzętowej
WooCommerce
szybka i łatwa instalacja – wystarczy pobrać paczkę z WordPress.org lub skorzystać z auto instalacji w hostingu
niskie wymagania od hostingu, czyli niski koszt utrzymania
skutecznie spełnia w podstawie większość wymagań standardowych stron www
funkcjonalny, prosty w obsłudze i intuicyjny interfejs dla klienta i administratora
przyjazne mechanizmy ułatwiające deweloperom rozwój, np. shortcode API, mnogość gotowych funkcji, bardzo dobra dokumentacja WordPress Codex
łatwe tworzenie własnych szablonów, można bez problemu każdą istniejącą stronę zintegrować z WordPress’em
współgra z zasadami SEO, za sprawą mechanizmu tagów i kategorii, semantycznych adresów, linków kanonicznych, biblioteka serwuje zdjęcia z atrybutami alt, wbudowana optymalizacja zdjęć
popularny, co ułatwia znalezienie pomocy w przypadku konieczności wprowadzenia poważniejszych zmian
prosty system kontroli wersji – dzięki niemu można przeglądać historię zmian i szybko cofnąć błędy i np. harmonogramować publikacje
funkcjonalna biblioteka mediów – dzięki której zarządzamy zdjęciami i załącznikami, mamy do dyspozycji prosty edytor, który oferuje najpotrzebniejsze funkcje, skalowanie, kadrowanie
A co z kosztem?
Zarówno WooCommerce, jak i PrestaShop to rozwiązania typu open-source więc podstawowa instalacja nie wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Jednakże faktyczne koszty wdrożenia każdej z tych platform szybko mogą wzrosnąć. Wszystko jest uzależnione od liczby modyfikacji i personalizacji a także umiejętności osoby która będzie administrować nasz sklep internetowy. Każda dodatkowa funkcja i aktualizacja witryny niosą ze sobą konieczność inwestycji.
WooCommerce
Generalnie wszelkie dodatki do WooCommerce okazują się tańsze niż do PrestaShop. Także motywy graficzne będą tańsze w wypadku WooCommerce. WooCommerce w wielu wypadkach korzysta z dostępnych wtyczek do WordPressa, gdzie znajdziemy narzędzia, które pozwalają zrealizować wiele zadań bezpłatnie (np. pomagające w optymalizacji SEO). Musimy jednak zdawać sobie sprawę iż nie zawsze będziemy mogli znaleźć darmowe rozwiązanie, a oprócz tego że WooCommerce jest wyłącznie pluginem do WordPressa – nie oferuje wielu modyfikacji i dodatków.
PrestaShop
Po przeciwnej stronie PrestaShop oferuje wielokrotnie większą ilość dodatkowych, za to płatnych modułów. Dzięki temu o wiele łatwiej dopasować sklep do osobistych upodobań oraz nieustannie zwiększać jego funkcjonalność. Ilość dostępnych modyfikacji pozwala na niemal nieograniczone modelowanie i usprawnianie sklepu. Niemniej jednak każda modyfikacja wiązać się będzie z pewnymi kosztami.
Które rozwiązanie będzie korzystniejsze?
Które więc z tych rozwiązań należy wybrać? Generalnie zależy to tak naprawdę tylko i wyłącznie od oczekiwań klienta i jego planów rozwoju dla sklepu internetowego.
Nie jest tajemnicą, iż WooCommerce jest rozwiązaniem idealnym dla małych przedsiębiorstw, które w swojej ofercie nie posiadają dużej liczby produktów, ich produkty są proste, a zakup nie wiąże się z wybieraniem opcji z pośród wielu możliwych wariantów. System ten jest także dobrą propozycją dla tych którzy rozpoczynają swoją działalność na rynku niszowym, mają ograniczony budżet i bardziej stawiają na rozwój i promocje w mediach społecznościowych.
PrestaShop to doskonałe rozwiązanie dla średniego biznesu i dużych graczy. Świetnie radzi sobie z tysiącami produktów i niezliczoną ilością kategorii. Pozwala na proste i nieskomplikowane sprzedawanie w wielu językach i na różnych rynkach. Na to oprogramowanie sklepu internetowego powinni się zdecydować, ci którzy chcą systematycznie i konsekwentnie rozwijać biznes, myślą o budowaniu pozycji oraz stabilnym wzroście. Pomimo iż jest to system bardziej kosztowny to z pewnością nie będzie ograniczał rozwoju a wręcz przeciwnie pozwoli na ciągła rozbudowę i dostosowywanie się do stale zmieniających się trendów sprzedaży internetowej.
Czy właściwe oprogramowanie zagwarantuje nam sukces w Sieci?
Na samym końcu – warto wiedzieć o jednej, bardzo ważnej rzeczy. Nawet najlepsze oprogramowanie, ogromne koszty związane z rozpoczęciem sprzedaży w Internecie nie wystarczą, aby zagwarantować sprzedaż i zyski o jakich marzysz lub się spodziewasz. Dlaczego? Ponieważ bez odpowiedniej reklamy i promocji nie będzie on widoczny. W trakcie opracowywania budżetu dla sklepu internetowego trzeba wziąć pod uwagę marketing. Jeśli nie poświecimy środków bądź własnego czasu na działania promocyjne nie będziemy mieć dochodów. Wielu przedsiębiorców, myślało ze wystarczy założyć sklep i zamówienia same będą spływały. Niestety, rzeczywistość jest zupełnie inna.
Otwarcie sklepu internetowego to poważna sprawa – oprócz konfiguracji, optymalizacji i dobrze przygotowanych opisach produktów nie zapominajmy o budżecie marketingowym oraz opracowaniu i wdrożeniu odpowiedniej strategii. Reklamy produktowe w wyszukiwarkach, pozycjonowanie sklepu, prowadzenie bloga, content marketing, reklamy w social mediach i artykuły sponsorowane – to działania, które pomogą zapewnić upragniony sukces. Bez skutecznej reklamy w sieci sklep będzie niewidoczny.