Błędy które nagminnie popełniają copywriterzy
W Internecie znajduje się ogromna ilość dostępnych tekstów oraz informacji na przeróżne tematy. Szukając odpowiedzi na pytanie jesteśmy rozpieszczani liczbą niezliczonych wpisów, artykułów czy tekstów. Co zatem sprawia, że tylko niektóre z nich odpowiadają naszym potrzebom i czytamy je łatwo i z zaciekawieniem?
Pomimo, iż w środowisku internetowym i nie tylko pojawiło się naprawdę dużo publikacji i poradników na ten temat to piszący nadal popełniają wciąż te same błędy.
Doskonały artykuł to prawdziwa synergia ciekawej, wartościowej treści i przyjaznej dla oczu czytelnika formy. Zasada ta jest ważna bez względu na to czy tworzymy długi, czy też krótki tekst. W przeciwnym wypadku odbiorca przeskanuje nasz tekst i po kilku sekundach wróci do dalszych poszukiwań odpowiedzi na nurtujące go pytania.
Czego więc powinniśmy się wystrzegać pisząc tekst?
Niejasnego nagłówka
Stworzony nagłówek powinien wskazywać na zawarte w artykule informacje, które będą odpowiedzią na pytanie czytelnika. Niedopasowany lub mijający się z zawartością tekstu nagłówek tylko spowoduje zirytowanie czytelnika, który wszedł na stronę myśląc ze znajdzie zupełnie inne informacje.
Tworząc nagłówek, ale także artykuł, wpis na fanpage czy inną treść musimy pamiętać o naszej grupie docelowej. Inaczej rozmawiamy w kręgu młodych osób, a inaczej, kiedy uczestniczymy w bardziej formalnym spotkaniu.
Pusto brzmiących, wyświechtanych sloganów
Na stronach, w treści artykułów aż roi się od zwrotów które używane są praktycznie przez każdego. Fakt – są one pozytywne, ładnie brzmią, są idealne do wypełnienia pustki w tekście. Niestety są składanymi obietnicami, pustymi, nieodzwierciedlającymi prawdziwych wartości firmy. Mowa tu o sformułowaniach typu:
„Jesteśmy firmą z tradycjami.” , ”Oferujemy miłą i fachową obsługę klienta.”, ”Oferujemy produkty idealnie dopasowane do Twoich potrzeb.”, ”Oferujemy klientom wyroby najwyższej jakości!”, ”Gwarantujemy najniższe ceny!”
Niestety są to zwroty nic nie znaczące, a z pewnością na pewno nie wyróżnią naszej firmy z pośród tysięcy innych.
Przesycenia tekstu słowami kluczowymi, nienaturalności
Często czytelnik natrafia na tekst, który jest bardzo nienaturalny, jest dziwnym zlepkiem często powtarzających się wyrażeń. Brakuje mu płynności, nie jest pisany językiem przyjaznym odbiorcy. Tego typu tekst jest po prostu przesycony frazami kluczowymi. Dlatego też pracując nad artykułem czy wpisem na bloga bardzo ważnym jest, aby piszący umiał pogodzić potrzeby SEO z potrzebami czytelnika.
Dobry tekst to taki który przyciągnie odbiorcę, będzie ciekawy, czytelny oraz SEO friendly (nasycony odpowiednimi frazami kluczowymi). Dobrze przygotowany artykuł potrafi przekonać klientów do skorzystania z usług a osobom szukającym informacji na konkretne zagadnienia odpowie na wszystkie pytania. Ciekawe i wartościowe treści na blogu pozyskają nam nowych czytelników, w oczach których jesteśmy ekspertami.
Braku wartościowych informacji i odpowiedzi na pytania czytelnika
W przypadku wpisów lub artykułów na konkretny temat często natykamy się na bardzo płytkie teksty. Nie odpowiadają one na pytanie zadane przez czytelnika, nie rozwiewają jego wątpliwości a czasami treść nagłówka zupełnie nie jest adekwatna do całej zawartości.
Każdy copywriter przed napisaniem tekstu powinien wykonać research, plan oraz określić na jakie pytanie chciałby udzielić odpowiedzi i do kogo skierowany będzie tekst. Szukajmy informacji u pewnych źródeł, weryfikujmy pozyskane informacje. Poza tym bardzo ważnym jest, aby używać prostych zwrotów, tekst był jasny nieskomplikowany. Piszmy konkretnie i na temat.
Użycia niewłaściwych (słabych) słów kluczowych
Słowa kluczowe to konieczność. Dzięki użyciu odpowiednich słów nasz artykuł, tekst lub wpis będzie widoczny w wyszukiwarkach. Wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania to większe szanse na to, iż potencjalni klienci klikną właśnie w nasz link. Odpowiednie frazy to te cieszące się największą popularnością, najczęściej i najchętniej wpisywane przez internautów, którzy szukają danych usług, produktów czy informacji.
Pomocne przy wyborze odpowiednich słów będą dostępne w sieci narzędzia np. Google Keyword Planner, którego użytkowanie jest bardzo proste również dla początkujących. Po zalogowaniu należy wpisać interesujące nas słowo kluczowe, automatycznie generowane są wyniki dla tej konkretnej frazy oraz popularne propozycje innych podobnych.
Jednolitej ściany tekstu
Przy pisaniu tekstu należy pamiętać, iż użytkownik Internetu ma całkiem inne wymagania niż czytelnik standardowej książki. Chodzi o to, iż tak naprawdę odbiorca treści w sieci nie czyta, lecz skanuje oczami tekst. Dlatego też, aby go zatrzymać i zaciekawić naszym tekstem musi on być odpowiednio przygotowany i sformatowany.
Jeżeli tekst nie będzie podzielony, nie zostaną wyróżnione poszczególne jego części to niestety czytelnik zderzy się z nieczytelną ścianą tekstu, przez co szybko się zmęczy, nie wyłapie interesujących go zagadnień i w konsekwencji będzie szukał odpowiedzi gdzie indziej.
Aby tekst był czytelny i przyjazny internautom warto stosować następujące rozwiązania:
Tytuł – wyróżniony, nie długi, powinien informować o czym będzie artykuł;
Tekst powinien być podzielony na akapity;
Każdy wątek powinien zostać wyróżniony nagłówkami;
Dobrym rozwiązaniem jest interlinia – tekst staje się przejrzysty, przyjemny dla oka;
Zastosowanie listy i wypunktowania;
Pogrubienie, wyróżnienie najistotniejszych fragmentów;
Elementy wizualne, np. grafiki, ramki, wykresy;
Błędów ortograficznych i interpunkcyjnych
Błędy ortograficzne to rażące niedopatrzenie, można wręcz powiedzieć brak profesjonalizmu. Literówki, zła interpunkcja w połączeniu z niepoprawną ortografią w jednej sekundzie wyrzuca do kosza całą prace jaką wykonaliśmy. O ile autokorekta wyłapie te najgroźniejsze to niestety z pozostałymi błędami musimy uporać się sami. Warto przeczytać gotowy tekst kilka razy, wskazane jest też przekazanie tekstu do weryfikacji innej osobie. „Świeże” oko szybciej wyłapie nasze potknięcia.
Pamiętaj! Publikacja tekstu z błędami to brak szacunku dla czytelnika.
Zanim oddasz artykuł do publikacji
Jeżeli tekst jest już napisany, sformatowany i praktycznie gotowy do publikacji warto się zatrzymać i odpocząć od niego. Z uwagi na to, iż ostatnio intensywnie pracowaliśmy nad nim w pewnym sensie tracimy obiektywność i świeżość spojrzenia. Dobrym rozwiązaniem zatem jest dzień wolnego. Skupmy się w między czasie na czymś innym by po 24 h wrócić do przygotowanego artykułu.
Nowe spojrzenie pomoże wyłapać błędy stylistyczne i inne drobne usterki. Często w efekcie odpoczynku od tekstu nasza praca zyskuje dodatkowy ważny wątek, ciekawą i inspirującą puentę a także nowy, lepszy wygląd.