Jeśli chcesz otworzyć sklep internetowy i zastanawiasz się nad odpowiednim oprogramowaniem, z pewnością nie masz łatwego wyboru.
W to, że Internet ma ogromne przebicie wśród mediów, nie wątpi chyba nikt. Z tego powodu powstaje coraz więcej firm, które doceniają możliwość dotarcia do klienta w ten właśnie sposób i często wybierają sprzedaż internetową, jako jedyną formę prowadzenia działalności. Przyczyna jest prosta – Internet, to praktycznie nieograniczone możliwości; klienci z Polski i ze świata mają całodobowy dostęp do Twoich produktów, a ty nie ponosisz ogromnych kosztów prowadzenia sprzedaży, jakie wiążą się ze sklepami stacjonarnymi. Do tego dodajmy wygodę, łatwość kontroli biznesu z każdego miejsca i urządzenia i wiele innych aspektów. W tej sytuacji sklep PrestaShop, brzmi świetnie!
Weź pod uwagę:
Przede wszystkim musisz zastanowić się jakiego sklepu potrzebujesz, jak duży będzie asortyment oraz ruch, jaka sumę jesteś w stanie zainwestować, jakie będą potrzebne funkcje i czego generalnie oczekujesz od sklepu. Na rynku dostępne są różne platformy e-commerce, zarówno darmowe i płatne, które mają plusy i minusy, a każde oprogramowanie jest inne. Nasz artykuł przedstawia ważne kwestie związane z PrestaShop. Co warto wiedzieć na jego temat?
PrestaShop jest najpopularniejszym oprogramowaniem sklepów internetowych i co bardzo ważne jest ono darmowe, dzięki licencji Open Source. Stały i szybki rozwój PrestaShop sprawił, że jeśli chodzi o nasz kraj, z tego rozwiązania korzysta aż 40% użytkowników!
Czy wiesz, że…
Platforma PrestaShop została wymyślona przez francuskich studentów
w The Paris Graduate School of Digital Innovation
(fr: École pour l’informatique et les nouvelles technologies), w skrócie EPITECH,
w Paryżu, w 2005 roku i pierwotnie nosiła nazwę „phpOpenStore”.Sama zaś firma – PrestaShop SA – została stworzona w 2007 roku przez dwóch pasjonatów Internetu, którymi byli Igor Schlumberger i Bruno Lévêque. Ich głównym celem było sprawić, aby oprogramowanie e-commerce było bardziej dostępne. Początkowo skrypt był obsługiwany w dwóch językach: francuskim i angielskim. Trzy miesiące po wypuszczeniu produktu na rynek projekt został przetłumaczony na 13 języków.
Przyjrzyjmy się dokładnie plusom i minusom tego oprogramowania.
Jakie zalety posiada sklep PrestaShop?
Uniwersalność
W porównaniu z innymi dostępnymi platformami e-commerce, warto podkreślić że PrestaShop jest dość dobrze wypośrodkowany. Dzięki temu można uczciwie określić go mianem najbardziej uniwersalnego skryptu. Jego ogromna zaletą jest to, że jest darmowy, ale równocześnie jego jakość i funkcjonalność są na bardzo dobrym poziomie. Takie oprogramowanie świetnie sprawdzi się, kiedy tworzysz pierwszy sklep PrestaShop, bo być może w przypadku Twojej firmy sprawdzi się idealnie i dzięki temu, nie będziesz musiał inwestować ogromnych sum w płatne skrypty.
Prosta instalacja
Żeby zainstalować PrestaShop wystarczy wejść na oficjalną stronę skryptu www.prestashop.com a następnie pobrać, rozpakować i wgrać jego najnowszą wersję. Instalacja przebiega sprawnie a sam jej proces nie jest skomplikowany. Każdy krok jest opisany, tak aby nawet początkujący użytkownik mógł sobie samodzielnie poradzić, pomimo braku znajomości kodowania czy programowania.
Przydatne funkcjonalności
Oprogramowanie jest doceniane ze względu na wbudowane funkcjonalności, które okazują się bardzo przydatne, nawet w przypadku osób, które niewiele wiedzą o branży e-commerce. Oczywiście tych funkcjonalności jest o wiele, wiele wiecej, natomniast my wymienimy te kluczowe, na które warto zwrócić uwagę:
– obsługa kodów kreskowych,
– obsługa kanałów RSS,
– newsletter,
– możliwość zaimportowania danych ze sklepów opartych na osCommerce,
– powiadomienia przez SMS,
– wielojęzyczność i obsługa wielu walut,
– różne systemy płatności,
– możliwość śledzenia przesyłek (przez Ciebie i klienta),
– porównywanie cen kilku produktów jednocześnie,
– rozbudowany system komentarzy ,
– możliwość instalowania zewnętrznych modułów wspomagających czy wzbogacających sklep,
– wsparcie platformy mobilnej,
– możliwość wystawiania faktur,
Różnorodne moduły, szablony graficzne i pluginy znajdziesz na oficjalnej platformie handlowej
PrestaShop Addons.
Wymagania techniczne
Wymagania systemowe, które musisz spełnić, aby zainstalowany sklep PrestaShop funkcjonował prawidłowo są niewielkie. W tym przypadku niezbędne są PHP5 i MySQL5, bądź ich nowsze wersje.
Prosty interfejs
Poruszanie się po panelu administracyjnym jest bardzo intuicyjne, a dodatkowo interfejs można dowolnie zmodyfikować, ponieważ PrestaShop bazuje na popularnym systemie szablonów Smarty, który jest znany w środowisku programistów. Jeśli zdecydujesz się na sklep PrestaShop, będziesz mógł sam się przekonać, że już po krótkim czasie łatwo odnajdziesz dokładnie to, co akurat jest Ci potrzebne.
Dobra wydajność skryptu
Oprogramowanie nie wymaga dużej przestrzeni na serwerze, pomimo tego, że samo w sobie jest bardzo rozbudowane, jeśli chodzi o funkcjonalność. Plus za dobry poziom wydajności.
Optymalizacja
Przyciągnij do sklepu jeszcze więcej klientów i zoptymalizuj swój sklep pod kątem wyszukiwarek internetowych. Zrobisz to łatwo, dzięki wielu dostępnym narzędziom i modułom, z których duża ilość jest bezpłatna. Dzięki optymalizacji Twój sklep PrestaShop będzie wyświetlał się na pierwszych stronach wyników wyszukiwania, co zwiększy nie tylko ruch na sklepie ale przede wszystkim konwersję. Przy okazji możesz zapoznać się z naszą ofertą pozycjonowania stron i sklepów on-line >tutaj<
Polskie wsparcie
Wsparcie techniczne w języku polskim, uzyskasz dzięki ogromnej społeczności polskich programistów. Na forum poruszanie są różne kwestie, zaczynając od tych najbardziej podstawowych, aż po bardzo zaawansowane. Zwolennicy sklepów opartych na PrestaShop chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą rozwiązać problemy (jeśli w ogóle je napotkasz).
Przydatne narzędzia analityczne
W jednej zakładce masz gotowe do przeglądania dane, które możesz analizować, bez konieczności wykorzystywania dodatkowych rozszerzeń. Dzięki temu, łatwo sprawdzisz ilość odwiedzin i dokonanych zakupów, statystyki zysków, średnią z zakupów i obejrzysz wykresy. wszystkie te informacje, zebrane w jednym miejscu i dostępne przez cały czas, dadzą Ci pogląd na skuteczność sprzedaży Twoich produktów.
Wiarygodność
PrestaShop jest partnerem największych liderów z kategorii handlu elektronicznego – takich jak Google czy PayPal. Klienci Twojego sklepu z pewnością docenią takie powiązania co podniesie ich zaufanie do Twojej marki i sprzedawanych produktów.
Przejrzyste użytkowanie
Większa ilość produktów w przypadku PrestaShop nie wpływa na łatwość użytkowania i zarządzania sklepem. Katalog może pomieścić od kilkudziesięciu do kilku tysięcy produktów, nie utrudniając korzystania ze sklepu ani administratorowi ani klientom. Jest to duzy plus, z uwagi na to, że nie wszystkie platformy sprzedażowe zachowują przejrzystość przy szerokim asortymencie.
Słabe strony PrestaShop.
Każdy medal ma dwie strony – i tak, przechodzimy do wad jakie posiada oprogramowanie:
Płatne dodatki
PrestaShop w swojej podstawowej wersji nie oferuje bardzo rozbudowanej funkcjonalności. Za wiele modułów musimy dodatkowo zapłacić jeśli chcemy z nich korzystać. To może generować dodatkowe koszty, jeżeli będziemy chcieli korzystać z ich większej liczby. Oczywiście jeśli sam potrafisz programować, to ta kwestia będzie dla Ciebie mało istotna. Z drugiej strony, jeśli dodawanie funkcjonalności jest tym, na czym zupełnie się nie znasz i będziesz musiał to komuś zlecić to oprócz samych płatnych dodatków będzie trzeba doliczyć extra koszty.
Ograniczony design
Skrypt nie jest zaprojektowany korzystnie dla designerów. Pojawia się tu problem z ciągłym rozbudowywaniem. W pewnym momencie po prostu jest to niemożliwe (oczywiście jeśli chcemy zachować sensowną wydajność). Dlatego, jeśli chodzi o wygląd i dostosowanie sklepu pod własny gust, warto już na początku dobrze zastanowić się co i jak powinno wyglądać i funkcjonować.
Częste poprawki
Autorzy PrestaShop co jakiś czas wydają poprawki, co nie do końca jest dobre, a wręcz jest to wadą. Aktualizacje są bardzo ważne, i o tym nikogo przekonywać nie trzeba, ale wymagają też sporej wiedzy aby je skutecznie wdrożyć . To często utrudnia działanie właścicielom sklepów opartych na tej platformie. Aktualnie nie ma możliwości sko0rzystania z automatycznych aktualizacji.
Podsumowując:
PrestaShop to oprogramowanie, które z całą pewnością warto wypróbować. Sklepy dobrze się pozycjonują a duża liczba darmowych dodatków ułatwia pracę i modyfikację sklepu. Jeżeli wybierzesz tą platformę, zadbaj o profesjonalną (prawidłową!) instalację skryptu. Jeżeli uda Ci się prawidłowo skonfigurować sklep PrestaShop i postawisz go na dobrym serwerze, będzie sprawował się naprawdę świetnie.
Zanim zabierzesz się za instalację, przemyśl dokładnie, jakie są Twoje potrzeby i określ swoje oczekiwania – to pozwoli Ci podjąć dobrą decyzję przy wyborze odpowiedniego oprogramowania e-commerce.