Identyfikacja grupy docelowej dla firmy.
W momencie, kiedy określimy już profil naszego przedsiębiorstwa i wiemy, co będziemy reklamować musimy zająć się zaprojektowaniem treści. Obecnie materiały reklamowe już dawno wykraczają poza przyjęte normy i są coraz bardziej kreatywne. Ich cel to oczywiście przyciągnięcie maksymalnej liczby klientów. Niezwykle ważnym elementem jest to, że oprócz zastosowania standardowych sztuczek marketingowych nasza reklama musi być obudowana w „otoczkę”, która będzie przystosowana pod wybraną grupę docelową – za sprawą czego zwiększymy znacząco efektywność reklamy a tym samym sprzedaż usługi/produktu.
Po co identyfikować grupę odbiorców?
Dzięki rozległej wiedzy o grupie docelowej, jaka nas interesuje możemy opracować maksymalnie skuteczną kampanię reklamową oraz skłonić potencjalnych klientów do podjęcia pożądanej przez nas decyzji zakupowej.
Grupa konsumentów, którzy prawdopodobnie będą zainteresowani naszymi produktami tak naprawdę będzie składało się z różnych osób o rozmaitych profilach. Dlatego, by przygotować skuteczną kampanię możemy posłużyć się kilkoma bardzo praktycznymi narzędziami, dzięki którym zyskamy ogrom wiedzy o tych właśnie osobach.
Określenie i identyfikacja grupy docelowej jest jednym z najistotniejszych zadań współczesnego marketingu. Warto zdawać sobie sprawę z tego, w jaki sposób pozyskiwać wiedzę o naszych klientach by następnie skutecznie ją wykorzystywać:
1. HubSpot
– jest bardzo wydajną platformą, dzięki której możemy zautomatyzować ruchy marketingowe. Pozwala on kolekcjonować dane o potencjalnych klientach, którzy np. skorzystali z zapisu do newslettera lub wykonali na stronie inną akcję, poprzez powiązanie ich z plikami cookies. HubSpot monitoruje ruchy użytkownika na stronie w czasie realnym, dzięki czemu umożliwia nawiązanie z nim kontaktu dokładnie w momencie gdy przejawia on realne zainteresowanie Twoją ofertą. Sposobność podjęcia kontaktu z klientem wtedy, gdy przegląda on poszczegó☺lne podstrony Twojego serwisu daje naprawdę szerokie pole do popisu. Więcej informacji o HubSpot znajdziesz tutaj link.
2.Brand24
– jeśli zależy Ci na tym, żeby rozeznać się jakie grupy użytkowników podejmują w social mediach rozmowy na temat Twojego produktu/usługi musisz koniecznie wykorzystać Brand24. Jest to popularne narzędzie do monitorowania mediów społecznościowych, dzięki któremu możesz zidentyfikować zarówno grupę docelową jak też pojedynczego użytkownika. System został skonstruowany w taki sposób, że powiadamia on na bieżąco o wątkach, w których przewija się nazwa Twojej firmy, Twojej usługi czy produktu, dając Ci tym samym możliwość włączenia się do dyskusji. Z pewnością obecność w social mediach w czasie rzeczywistym będzie pozytywnie odebrana przez potencjalnych klientów i pozwoli Ci nie tylko nawiązywać z nimi relacje bądź też reagować w sytuacjach kryzysowych, ale przede wszystkim odpowiadać na przychodzące pytania ze strony użytkowników. Funkcjonowanie systemu jest tak naprawdę dość proste: po odnotowaniu pojawienia się nowego wątku system zawiadamia Cię poprzez przesłanie linka do całej konwersacji, dzięki czemu masz możliwość zarówno włączyć się do ogólnej dyskusji jak też wysłać wiadomość bezpośrednio do konkretnego użytkownika. Kolejną zaletą Brand24 jest również zbieranie statystyk na temat Twojej marki oraz rynku, na którym działasz.
3. Intercom
– to następne bardzo popularne narzędzie wykorzystujące w swoim funkcjonowaniu system klasy marketing automation jak również cechy typowego czatu. Intercom segmentuje użytkowników na stronie i w zależności od tego, w jakim segmencie znajdują się potencjalni klienci wyświetla im dopasowane komunikaty. Personalizacja ma niesłychanie pozytywny wpływ na postrzeganie firmy poprzez klienta.
Użyj Intercom, aby użytkownik, który odwiedza Twoją stronę np. po raz pierwszy – otrzymał miłe powitanie w formie czatu:
„Witaj, zauważyliśmy, że to Twoja pierwsza wizyta na naszej stronie! Jeśli będziesz potrzebował jakichkolwiek informacji jesteśmy do Twojej dyspozycji!”
Pamiętaj, możesz porządkować użytkowników jak też identyfikować ich na podstawie różnych parametrów, jak na przykład: lokalizacja, język czy urządzenia z których korzystają.
4.CallPage
– przy identyfikacji grupy docelowej i nawiązaniu pierwszego kontaktu z klientem niesłychanie pomocny jest widget o nazwie CallPage, który jest nadzwyczaj często wykorzystywany przez różne firmy. Jego zasada działania jest niezwykle prosta; widget zainstalowany na stronie, po znalezieniu w serwisie użytkownika wyświetla mu pop-up. Użytkownik najczęściej otrzymuje propozycję bezpłatnego połączenia telefonicznego w ciągu 28 sekund. Korzystając z CallPage sam decydujesz, jakie zachowanie wywołała działanie systemu. Może być to na przykład spędzenie ustalonego czasu na stronie, wizyta w zakładce cennik, lub po prostu kliknięcie ikonki CallPage. Bez wątpienia największą zaletą tego widgetu jest jego szybkość działania, oraz fakt, że oddziałuje on na emocje potencjalnego klienta. Cześć użytkowników, możemy zdecydowanie powiedzieć poddaje system próbie – chcąc tak naprawdę sprawdzić czy przedstawiciel firmy czy też osoba w niej pracująca jest rzeczywiście w stanie oddzwonić w ciągu zadeklarowanych X sekund. Często będzie to tylko rzucone wyzwanie chociaż może się okazać, że będzie to spora szansa na zdobycie wartościowego klienta bądź też na przyrost wiarygodności firmy w jego oczach. Warto wykorzystać CallPage, dzięki któremu będziesz miał możliwość przechwycenia potencjalnego klienta w chwili, kiedy znajduje się dokładnie na Twojej stronie internetowej i przegląda zamieszczoną tam ofertę.
5. Kissmetrics
– dzięki ogromnej ilości przydatnych funkcji, Kissmetrics jest jednym z najpopularniejszych narzędzi, służących obecnie do analizowania stron internetowych. Zamieszczone w Kissmetrics raporty i statystyki, które możesz sprawdzać są nieocenioną pomocą przy identyfikacji grupy docelowej a także przechwytywaniu kontaktów. Dane takie jak liczba użytkowników oglądająca Twoją stronę internetową, ich pochodzenie a także to, co w danej chwili oglądają – pozwala dowiedzieć się, co w rzeczywistości znajduje się w kręgu ich zainteresowań oraz jakie inne strony są przez nich odwiedzane.
Twórz własne segmenty użytkowników wykorzystując dane takie jak zachowania na stronie bądź też źródła ruchu a także przeglądaj zaangażowanie użytkowników – zdobywaj wartościowe dane na temat odwiedzających i wykorzystaj je do uzupełnienia i polepszenia swojej oferty.
6.Hotjar
– w analityce internetowej niejednokrotnie można spotkać się z narzędziem, którym jest Hotjar. Pozwala on na tworzenie map cieplnych kliknięć na Twojej stronie, co daje Ci możliwość sprawdzenia, w które „fizyczne miejsca” odwiedzający najczęściej klikają bądź, w których poruszają kursorami. Tym samym masz możliwość podstawienia dokładnie w tych punktach najistotniejszych, najbardziej przydatnych dla użytkownika informacji, z których może skorzystać aby ostatecznie dokonać zakupu albo zamówić Twoją usługę. Dzięki możliwości sprawdzenia, co w danej stronie internetowej przyciąga internautów najbardziej, jakie są to elementy – będziesz mógł zorientować się, czym stricte zainteresowana jest Twoja docelowa grupa odbiorców. Dzięki Hotjar masz możliwość także monitorować formularze zamieszczone w witrynie oraz nagrywać ruch kursora. Główną zaletą tego narzędzia jest dla Ciebie informacja czy Twoja oferta istotnie spełnia swoje funkcje, czy przyciąga uwagę klientów i czy ma wpływ na odnotowywane konwersje.
Czas na wielkie testowanie!
Jak więc widzisz powstało sporo narzędzi, dzięki którym możesz zidentyfikować grupę docelową swojej firmy i przechwycić kontakt online. Naturalnie narzędzia, które krótko omówiliśmy okażą się w tym ogromnie pomocne. Warto przetestować je właśnie teraz! Jeżeli to zadanie będzie dla Ciebie zbyt kłopotliwe to pamiętaj, że zawsze możesz zwrócić się do agencji reklamowej, która fachowo zajmie się identyfikacją grupy docelowej.