Analiza: Rynek Meblowy w Polsce
Rynek meblowy w Polsce przeżywa obecnie prawdziwy rozkwit. Z opracowanego przez KPMG raportu na ten temat wynika, że w 2016 roku wartość produkcji sprzedanej wyniosła 42 mld złotych dla przemysłu meblarskiego właśnie w naszym kraju. Wszyscy związani z branżą – zarówno eksperci jak i pracownicy widzą prognozy na kolejne lata w kolorowych barwach. Przygotowano także szacunkowe wyliczenia, które pokazują, że jeżeli w dalszym ciągu ten sektor gospodarki będzie zachowywał się w taki sposób, to w 2020r dobijemy do 50 mld złotych, czyli wartość produkcji zwiększy się aż o 18%!
Rynek meblowy w Polsce i jego potencjał
Polska branża meblowa notuje stabilne wzrosty od ponad 20 lat, co zaowocowało wartością produkcji mebli na poziomie 42 mld zł w ubiegłym roku. Wyobraź sobie jak ogromna jest to suma pieniędzy. Jest to gigantyczny potencjał dla firm meblarskich, które produkują meble i świetnie na tym wychodzą. Polska jest na 4. miejscu w rankingu liderów produkcji mebli na świecie. Wyprzedzają nas jedynie Niemcy, Włochy i Wielka Brytania.
Obecnie w branży meblarskiej działa ponad 26 tysięcy zarejestrowanych firm, w których jak podaje Główny Urząd Statystyczny pracuje ponad 151 tysięcy osób (jest to stan na listopad 2016). Z naszej analizy wynika, firmy, które opanowały rynek meblowy w Polsce to głównie mikro i małe przedsiębiorstwa, z których duża część prowadzona jest jako rodzinne przedsiębiorstwa. Są to firmy i zakłady, które nie tylko angażują do pracy różne pokolenia, ale też co najważniejsze przekazują sobie fachową wiedzę i dzielą się swoim doświadczeniem. Te wszystkie czynniki sprawiają, że tworzone w naszym kraju meble są tak wyjątkowe i doceniane na całym świecie.
Polska eksportuje aż 90% mebli
Dynamiczny rozwój przemysłu meblarskiego w naszym kraju sprawił, że obecnie jesteśmy jednym z liderów, jeśli chodzi o eksport mebli. Nasz kraj wyprzedzają jedynie Chiny, Niemcy i Włochy co zapewnia nam świetną czwartą pozycję w rankingu. Jest to niezwykle istotne, ponieważ nasz przemysł czerpie aż 90% zysków ze sprzedaży mebli poza granice kraju! Łatwo możemy policzyć – z 42 miliardów złotych zarobionych w ubiegłym roku, 90% to kwota 37,8 miliardów zł. To idealna okazja na to, żeby zarobić promując polskie meble w innych krajach i stawiając na eksport swoich produktów. Wiele firm, szczególnie tych świetnie prosperujących z powodzeniem wykorzystuje sprzedaż poprzez sklepy internetowe chociażby do naszych bliskich sąsiadów – Niemców czy Słowaków.
Dlaczego osiągamy sukces
Jest kilka głównych czynników, które wpływają na branżę meblową i decydują o naszych osiągnięciach:
- Doświadczenie – Polscy producenci posiadają bogate, wieloletnie doświadczenie we współpracy z zagranicznymi rynkami, a także rozumieją konieczność spełniania wysokich wymogów i oczekiwań tamtejszych klientów.
- Lokalizacja – Rynek meblowy w Polsce ma świetne położenie wględem Europy zachodniej, gdzie znajduje się bardzo duża liczba nabywców mebli ułatwia współpracę.
- Rozwój – Aktywne doskonalenie wzornictwa a także praca nad doskonaleniem marek.
- Inwestycje – Intensywne korzystanie z wszelkich inwestycji i funduszy UE.
- Koszty – Stosunkowo niskie koszty produkcji i pracy.
- Zasoby – Dobra lokalizacja bazy surowców wykorzystywanych do produkcji mebli (drewno, itp.).
Kto kupuje polskie meble
Wydawać by się mogło, że prawidłowa odpowiedź na to pytanie brzmi: Polacy. Ale niekoniecznie. Wiemy ze 90% wyprodukowanych w Polsce mebli to towary przeznaczone na eksport. To pokazuje, że tak naprawdę odbiorcy są rozproszeni na całym świecie i nie warto zamykać się jedynie na rynek meblowy w Polsce. Odpowiednio przystosowany sklep on-line i wdrożone działania marketingowe (reklama, pozycjonowanie SEO) pozwolą na wypromowanie towarów poza granicami Polski i zdobycie zagranicznego kapitału. Warto tez zwrócić uwagę na to, że klientami w dużym stopniu jest też polska Polonia. Świetnie obrazują to wyniki wyszukiwań fraz kluczowych związanych z meblami, pochodzące z krajów, gdzie mieszka dużo naszych rodaków.
Polacy często kupują nowe meble
Wśród mieszkańców Polski przeprowadzono badanie, z którego wynika, że 61% respondentów, którzy brali w nim udział, dokonało zakupu mebli w ciągu ostatnich 3 lat. Najczęściej kupowanymi meblami były:
- Meble do pokoju dziennego – 40%
- Meble kuchenne – 36%
- Meble do sypialni – 35%
- Meble wypoczynkowe tapicerowane – 29%
- Meble młodzieżowe – 20%
- Meble ogrodowe – 20%
Co ciekawe okazuje się, że każde gospodarstwo, które zdecydowało się na zakup nowych mebli, wydało na ten cel około 4.500 tys. złotych. Te środki, to w większości kwoty jakie rodzinom udało się zaoszczędzić lub wygospodarować z bieżącego budżetu.
Polskie meble w Internecie
Internet ma wielką moc – w miarę tego jak w naszym kraju rozwijała się technologia, znacząco zmienił się sposób dokonywania zakupów przez klientów. Dotyczy to także branży meblowej, gdzie wraz z rozwojem sklepów, pojawił się trend do zakupu mebli w sklepach Internetowych. Obecnie szacuje się, że co trzecia osoba kupująca meble, robi to właśnie za pośrednictwem Internetu. Ta tendencja pozwala wielu firmom na poszerzenie rynków zbytu i zdobywanie klientów nie tylko w Polsce, ale także poza granicami naszego kraju. Kupujący to najczęściej osoby w wieku pomiędzy 25 a 35 lat, które traktują Internet jako źródło informacji o produktach na stronach sprzedawców, producentów czy forach, serwisach społecznościowych i blogach. Jednak w dalszym ciągu klienci najczęściej decydują się na zakup mebli w salonach meblowych, sieciowych lub nie sieciowych.
Spory popyt na meble używane
Klienci równie często decydują się nie tylko na zakup nowych mebli ze sklepu internetowego czy salonu, ale też na używane meble wypoczynkowe i inne. Podczas porównania okazało się również, że czynniki takie jak dochód gospodarstwa nie mają większego wpływu na decyzje o zakupie mebli z drugiej ręki. Analogicznie sytuacja prezentuje się pod względem wykształcenia. Taki trend może świadczyć o poszukiwaniu przez klientów wyjątkowych okazów meblowych lub też modzie na używane meble.
Na co zwracamy uwagę kupując meble
Każdy klient robiąc zakupy i podejmując ostateczną decyzję kieruje się konkretnym czynnikiem. Grupie respondentów postawiono pytanie o to, jaki czynnik jest przez nich najbardziej brany pod uwagę w trakcie procesu zakupowego. Okazuje się, iż klienci, w największym stopniu zwracają uwagę na funkcjonalność a także trwałość mebli.
Polskie marki na rynku światowym
Na rynku jest bardzo niewiele polskich marek, które są rozpoznawane poza granicami naszego kraju. Duża liczba działających firm zajmuje się jedynie wytwarzaniem mebli dla zagranicznych kontrahentów lub pośredników, którzy później sprzedają je pod własnymi markami. Dzieje się tak dlatego, że stworzenie i wprowadzenie na rynek meblowy w Polsce nowej marki nie jest wcale zadaniem łatwym a także wymaga zagwarantowania ochrony prawnej swoich produktów. Jednak patrząc na to w jakim kierunku podąża branża meblowa, zdecydowanie warto produkować meble pod własną marką, ponieważ pozwala to zdecydowanie więcej zarobić, jak również zapewnić swojej firmie dobre perspektywy na przyszłość.
Rynek meblowy w Polsce i jego pozytywna ocena
O ocenę sytuacji na polskim rynku zapytano przedstawicieli branży meblarskiej i tak; branżę pozytywnie oceniło aż 64% przedstawicieli, natomiast 12% wystawiło opinię negatywną. Co czwarty pytany nie ma zdania na ten temat lub ocenia sytuację neutralnie. Działające na rynku podmioty wierzą w dobrą kondycję swoich firm i są zadowolone z obecnej na rynku sytuacji. Na to zadowolenie ma zapewne również fakt, że zarobki tego sektora są na stale rosnącym poziomie. Średnie wynagrodzenie pracownika branży meblarskiej w roku 2016 wyniosło 3220zł.
Udział ruchu wg. popularnych domen
Przeanalizowaliśmy listę następujących słów kluczowych: meble, meble skórzane, narożniki, krzesła, fotele, łóżka, wersalki, regały, komody, biurka, meble tapicerowane, zestawy pokojowe, hokery, lustra, materace, meblościanki, pufy, regały, sofy, stelaże.
Jak widać polskim gigantom po piętach depczą również firmy, które działają na rynku nieco ponad 10 lat. Dlaczego jest to ważne – bo pokazuje, że mając dobry produkt i odpowiedni sklep internetowy można śmiało stawać do walki o klientów i duże pieniądze, konkurując z największymi firmami o mocno ugruntowanej pozycji. Jeśli do produktu dołożymy trochę działań marketingowych to możemy być pewni, że po jakimś czasie nasze starania zaowocują dobrym efektem, który odczujemy na firmowych kontach bankowych.
Podsumowanie
Polski sektor meblarski rozwija się w najlepsze, dzięki czemu obecnie jesteśmy w czołówce, jeśli chodzi o produkcję i eksport mebli. Ten stan potwierdzają opinie badanych, wyniki różnorodnych analiz i wypowiedzi ekspertów. Warto wykorzystać obecne trendy, które wg. szacunków mają utrzymywać się jeszcze bardzo długo i spróbować zacząć zarabiać na produkcji i sprzedaży mebli.
*KPMG – jest międzynarodową siecią firm audytorsko-doradczych, zatrudniającą obecnie 174 000 osób w 155 krajach na całym świecie. W Polsce od 1990 r. świadczymy usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego, księgowego, rachunkowego oraz doradztwa gospodarczego.