Czy warto pozycjonować stronę internetową?

Już wiele razy na naszym blogu wyjaśnialiśmy, że sama strona choćby najlepsza to nie wszystko. To początek. Zastanawiasz się czy warto pozycjonować stronę internetową? Może 5-10 lat temu, kiedy na polskim rynku nie było aż takiej konkurencji startowanie z samą stroną miało jakikolwiek sens – jednak na pewno nie teraz. Dlatego już w momencie zakładania firmy dobrze porozglądaj się za agencją marketingu internetowego i zapytaj o pozycjonowanie.

Ile kiedyś znaczyło 7 miejsce w SERPach

Dlaczego firmom tak bardzo zależy, żeby na określone frazy kluczowe zająć 1 pozycję na 1 stronie wyników wyszukiwania? Kiedyś zajęcie 7-8 pozycji w SERPach przekładało się na osiągnięcie chociażby 10% wszystkich kliknięć. Teraz jest to zaledwie ułamek. Nie dziwi więc to, że przedsiębiorcy niemal zabijają się o 1. miejsce. Większe firmy zatrudniają na etat własnych marketingowców czy osoby, które mają zajmować się tylko widocznością firmowej strony czy sklepu w Internecie.

czy warto pozycjonować stronę internetową - kliknięcia

Jak widać pierwszy wynik organiczny to aż 50% wszystkich kliknięć. Teraz pomyśl, że sprzedajesz produkt i 10 zainteresowanych internautów znajduje Twoją firmę na 1 stronie w Google. Jeśli jesteś na 1 pozycji sprzedasz swój towar 5 osobom, na trzeciej już tylko jednej, przy czwartej pozycji możesz w ogóle nie sprzedać nic. Nadal zastanawiasz się, czy warto pozycjonować stronę internetową?

Powierzchni reklamowych nie przybywa

Sklepy internetowe i strony rosną jak grzyby po deszczu a miejsca na reklamę nie przybywa. Tak czy siak teraz czy później, w wynikach wyszukiwania zawsze będzie TOP10. I nawet jeśli Google wpadłoby kiedykolwiek na pomysł, żeby stworzyć „na stałe” TOP20 na pierwszej stronie to i tak nic to nie zmieni. Klienci mają coraz mniej czasu na przeszukiwanie wyników więc będą w 90% przypadków koncentrować się nawet nie na całej dziesiątce, ale tylko na kilku pierwszych wynikach. A mobilni? Tu sprawa wygląda jeszcze gorzej, bo na telefonie, Google pokazuje około 5ciu reklam Adwords, może dwa wyniki organiczne plus mapy. Więc 90% kliknięć będzie koncentrować się na pierwszym wyniku organicznym. Dlatego albo TOP 3 albo nic.

Pozycjonowanie jest wszechstronne

Podstaw SEO nie ma tu co przytaczać i tłumaczyć, jak działają niektóre mechanizmy. Ale zwrócę uwagę na jeden fajny aspekt, jakim jest wszechstronność. Jeśli w SERPach mamy 10 wyników wyszukiwania, to możemy tak naprawdę zająć więcej niż jedno oczko. Jak? Zwyczajnie – dodajmy do siebie 1 wynik organiczny, mapy Google, Answer Box (czyli „sztuczną inteligencję Google”), do tego wynik wyszukiwania w grafikach i wizytówkę Google Moja firma. Każda dodatkowa możliwość wyświetlania właśnie Twojej oferty zwiększa szansa na interakcje z klientem i tym samym na zarobienie pieniędzy.

Ile kosztuje dobre SEO

Cena pozycjonowania tak naprawdę wynika z otoczenia konkurencji – nie da się powiedzieć jaka jest odpowiednia, aczkolwiek ceny na rynku są podobne za te same usługi.

Przykładowo za przygotowanie określonego tekstu z odnośnikiem do Twojej strony możesz zapłacić 60zł a za jego publikację 190 i już jest 250zł – za uwaga – jeden jedyny link. A jeden link choćby bardzo dobrej jakości nie umieści Cię na stałe w TOP3. Jest to zdecydowanie za mało. Cena rzędu 400zł netto miesięcznie za pozycjonowanie okazuje się przy dzisiejszych potrzebach tak naprawdę nijaka. A jeden link to kropla w morzu potrzeb.

Google AdWords vs. Pozycjonowanie

Pozycjonowanie ma tą przewagę nad płatną reklamą w AdWords, że Twoja oferta kierowana jest tak naprawdę do wszystkich użytkowników, różnych grup odbiorców. Ktoś powie – e tam, taka reklama wcale nie jest celna. Tu w przeciwieństwie do AdWords owszem nie ustalimy profilu naszego wymarzonego odbiorcy, ale właśnie dzięki temu możemy trafić do takich grup, które będą zainteresowane tym, co oferujemy, a o których istnieniu nie mieliśmy pojęcia lub nie sądziliśmy że będą one zainteresowane, więc zamiast zachodzić w głowę i kalkulować czy warto pozycjonować stronę internetową pomyśl, że Ci klienci mogą być Twoimi potencjalnymi klientami.

Poza tym jest jeszcze taka swoista niechęć użytkowników do omijania płatnych reklam. Internauci omijają je z różnych powodów, co Google chce nieco łagodzić poprzez zmiany wyglądu reklam jakie są wprowadzane co kilka lat. Nie mniej jednak jeśli Twoja firma przez długi czas wyświetla się w czołówce to wywołuje to również efekt psychologiczny. Marki znajdujące się w TOP10 są uznawane za liderów z branży i równocześnie ekspertów – a u znającego się eksperta klienci chętniej kupują, bo budzi on większe zaufanie i na pewno zna się na rzeczy. W końcu kto, jeśli nie ekspert?

Czy warto pozycjonować – tanie pozyskanie klienta

Przyjmijmy, że prowadzisz kampanię AdWords i na uzyskanie 500 kliknięć musisz wydać 1200 zł (jedno kliknięcie kosztuje Cię w tym wypadku 2,40zł). W tym samym czasie z pozycjonowania możesz uzyskać np. 1600 wejść na Twoją stronę, co jeśli przeliczymy po stawce za kliknięcie proponowane przez AdWords da nam wynik 3840zł… Zauważ, o ile taniej tak naprawdę zapłacisz za pozycjonowanie sklepu zamiast prowadzenia kampanii AdWords.

Teraz do tego wszystkiego dołóż to, że płatna reklama często osiąga średni CPC na poziomie 20zł. I spróbuj pomyśleć co będzie za kilka, lub chociażby za 2-3 lata. Będziesz chciał płacić 35 zł za jedno kliknięcie? Zdecydowanie będzie to nierentowne.

Podsumowując

Jak więc widzisz pozycjonowanie jest drogą do sukcesu bez której nie wybijesz się w obecnych czasach. Jeśli nie chcesz stracić zainwestowanych w firmę pieniędzy zadbaj o to, żeby zajęli się nią specjaliści, skontaktuj się z nami.

[:en]

Czy warto pozycjonować stronę internetową?

Już wiele razy na naszym blogu wyjaśnialiśmy, że sama strona choćby najlepsza to nie wszystko. To początek. Zastanawiasz się czy warto pozycjonować stronę internetową? Może 5-10 lat temu, kiedy na polskim rynku nie było aż takiej konkurencji startowanie z samą stroną miało jakikolwiek sens – jednak na pewno nie teraz. Dlatego już w momencie zakładania firmy dobrze porozglądaj się za agencją marketingu internetowego i zapytaj o pozycjonowanie.

Ile kiedyś znaczyło 7 miejsce w SERPach

Dlaczego firmom tak bardzo zależy, żeby na określone frazy kluczowe zająć 1 pozycję na 1 stronie wyników wyszukiwania? Kiedyś zajęcie 7-8 pozycji w SERPach przekładało się na osiągnięcie chociażby 10% wszystkich kliknięć. Teraz jest to zaledwie ułamek. Nie dziwi więc to, że przedsiębiorcy niemal zabijają się o 1. miejsce. Większe firmy zatrudniają na etat własnych marketingowców czy osoby, które mają zajmować się tylko widocznością firmowej strony czy sklepu w Internecie.

czy warto pozycjonować stronę internetową - kliknięcia

Jak widać pierwszy wynik organiczny to aż 50% wszystkich kliknięć. Teraz pomyśl, że sprzedajesz produkt i 10 zainteresowanych internautów znajduje Twoją firmę na 1 stronie w Google. Jeśli jesteś na 1 pozycji sprzedasz swój towar 5 osobom, na trzeciej już tylko jednej, przy czwartej pozycji możesz w ogóle nie sprzedać nic. Nadal zastanawiasz się, czy warto pozycjonować stronę internetową?

Powierzchni reklamowych nie przybywa

Sklepy internetowe i strony rosną jak grzyby po deszczu a miejsca na reklamę nie przybywa. Tak czy siak teraz czy później, w wynikach wyszukiwania zawsze będzie TOP10. I nawet jeśli Google wpadłoby kiedykolwiek na pomysł, żeby stworzyć „na stałe” TOP20 na pierwszej stronie to i tak nic to nie zmieni. Klienci mają coraz mniej czasu na przeszukiwanie wyników więc będą w 90% przypadków koncentrować się nawet nie na całej dziesiątce, ale tylko na kilku pierwszych wynikach. A mobilni? Tu sprawa wygląda jeszcze gorzej, bo na telefonie, Google pokazuje około 5ciu reklam Adwords, może dwa wyniki organiczne plus mapy. Więc 90% kliknięć będzie koncentrować się na pierwszym wyniku organicznym. Dlatego albo TOP 3 albo nic.

Pozycjonowanie jest wszechstronne

Podstaw SEO nie ma tu co przytaczać i tłumaczyć, jak działają niektóre mechanizmy. Ale zwrócę uwagę na jeden fajny aspekt, jakim jest wszechstronność. Jeśli w SERPach mamy 10 wyników wyszukiwania, to możemy tak naprawdę zająć więcej niż jedno oczko. Jak? Zwyczajnie – dodajmy do siebie 1 wynik organiczny, mapy Google, Answer Box (czyli „sztuczną inteligencję Google”), do tego wynik wyszukiwania w grafikach i wizytówkę Google Moja firma. Każda dodatkowa możliwość wyświetlania właśnie Twojej oferty zwiększa szansa na interakcje z klientem i tym samym na zarobienie pieniędzy.

Ile kosztuje dobre SEO

Cena pozycjonowania tak naprawdę wynika z otoczenia konkurencji – nie da się powiedzieć jaka jest odpowiednia, aczkolwiek ceny na rynku są podobne za te same usługi.

Przykładowo za przygotowanie określonego tekstu z odnośnikiem do Twojej strony możesz zapłacić 60zł a za jego publikację 190 i już jest 250zł – za uwaga – jeden jedyny link. A jeden link choćby bardzo dobrej jakości nie umieści Cię na stałe w TOP3. Jest to zdecydowanie za mało. Cena rzędu 400zł netto miesięcznie za pozycjonowanie okazuje się przy dzisiejszych potrzebach tak naprawdę nijaka. A jeden link to kropla w morzu potrzeb.

Google AdWords vs. Pozycjonowanie

Pozycjonowanie ma tą przewagę nad płatną reklamą w AdWords, że Twoja oferta kierowana jest tak naprawdę do wszystkich użytkowników, różnych grup odbiorców. Ktoś powie – e tam, taka reklama wcale nie jest celna. Tu w przeciwieństwie do AdWords owszem nie ustalimy profilu naszego wymarzonego odbiorcy, ale właśnie dzięki temu możemy trafić do takich grup, które będą zainteresowane tym, co oferujemy, a o których istnieniu nie mieliśmy pojęcia lub nie sądziliśmy że będą one zainteresowane, więc zamiast zachodzić w głowę i kalkulować czy warto pozycjonować stronę internetową pomyśl, że Ci klienci mogą być Twoimi potencjalnymi klientami.

Poza tym jest jeszcze taka swoista niechęć użytkowników do omijania płatnych reklam. Internauci omijają je z różnych powodów, co Google chce nieco łagodzić poprzez zmiany wyglądu reklam jakie są wprowadzane co kilka lat. Nie mniej jednak jeśli Twoja firma przez długi czas wyświetla się w czołówce to wywołuje to również efekt psychologiczny. Marki znajdujące się w TOP10 są uznawane za liderów z branży i równocześnie ekspertów – a u znającego się eksperta klienci chętniej kupują, bo budzi on większe zaufanie i na pewno zna się na rzeczy. W końcu kto, jeśli nie ekspert?

Czy warto pozycjonować – tanie pozyskanie klienta

Przyjmijmy, że prowadzisz kampanię AdWords i na uzyskanie 500 kliknięć musisz wydać 1200 zł (jedno kliknięcie kosztuje Cię w tym wypadku 2,40zł). W tym samym czasie z pozycjonowania możesz uzyskać np. 1600 wejść na Twoją stronę, co jeśli przeliczymy po stawce za kliknięcie proponowane przez AdWords da nam wynik 3840zł… Zauważ, o ile taniej tak naprawdę zapłacisz za pozycjonowanie sklepu zamiast prowadzenia kampanii AdWords.

Teraz do tego wszystkiego dołóż to, że płatna reklama często osiąga średni CPC na poziomie 20zł. I spróbuj pomyśleć co będzie za kilka, lub chociażby za 2-3 lata. Będziesz chciał płacić 35 zł za jedno kliknięcie? Zdecydowanie będzie to nierentowne.

Podsumowując

Jak więc widzisz pozycjonowanie jest drogą do sukcesu bez której nie wybijesz się w obecnych czasach. Jeśli nie chcesz stracić zainwestowanych w firmę pieniędzy zadbaj o to, żeby zajęli się nią specjaliści, skontaktuj się z nami.