Reklama produktowa w Google, czyli kilka słów o Product Listing Ads – PLA AdWords
Jeśli sprzedajesz w sieci i korzystasz z Google AdWords, to z pewnością w jakimś momencie natrafisz na określenie Product Listing Ads. Jest to nic innego jak tylko kampania produktowa PLA AdWords.
Taka forma reklamy jest bardzo atrakcyjna dla właścicieli sklepów internetowych, którzy mogą przedstawić nie tylko informacje w formie tekstu, ale także (a może przede wszystkim) wygląd danego produktu.
Dla Kogo?
Product Listing Ads, czyli PLA, to reklamy graficzne, które po kliknięciu przekierowują użytkownika prosto na stronę Twojego produktu. Poza zdjęciem produktu, klientom wyświetlane są nazwa produktu, jego cena oraz nazwa firmy/sprzedawcy. Twoja reklama będzie pokazywana osobom, które szukają produktów podobnych do tych oferowanych przez Ciebie, dzięki czemu jest większa szansa, że zdecydują się na ich zakup.
Co się zmieniło?
Wcześniej reklamę graficzną można było wyświetlać tylko w sieci reklamowej, co jak się później okazało nie było do końca trafnym rozwiązaniem i dlatego Google wprowadziło zmiany. Teraz swoja reklamę możesz pokazać już w wyszukiwarce Google, obok wyników wyszukiwania, a to ogromny plus! Zmiany zostały również wdrożone jeśli chodzi o same podawane informacje, które wcześniej były pobierane bezpośrednio przez Google ze strony sklepu. Teraz dzięki Google Merchant Center ten proces możesz łatwo kontrolować, ponieważ to Ty określasz jakie informacje chcesz zaprezentować.
Znacznie ułatwione zostało też raportowanie i sprawdzanie rezultatów. Możesz dla każdej grupy produktów osobno sprawdzić statystyki skuteczności. Zrobisz to także, w stosunku do pojedynczego produktu poprzez jego numer ID.
W jaki sposób Google wyświetla informacje?
Do wyświetlania reklam potrzebne jest konto w Google Merchant Center (Centrum Zakupów), gdzie będziesz mógł dodać zdjęcia i przesłać informacje, jakie zostaną później wyświetlone użytkownikom. Samo utworzenie konta jest banalnie proste – wystarczy, że podasz nazwę sklepu, adres URL, dane kontaktowe i krótki opis działalności.
Google zaczytuje informacje, które są wyświetlane użytkownikom z tzw. „feed’u”, który jest zbiorem danych o produktach. Gotowe informacje przesyłamy do konta Google Merchant Center, które łączymy ze stroną www i kontem AdWords. Aby przygotować sam feed musisz dokładnie przeanalizować swoją kampanię, bo jej powodzenie jest w dużym stopniu zależne od jego jakości. Przy niewielkich stronach do tworzenia feed’u możesz wykorzystać choćby arkusz kalkulacyjny, ale jeśli Twój sklep jest mocno rozbudowany zalecamy stworzenie pliku xml. (samodzielnie, o ile znasz się na programowaniu lub z pomocą programisty).
PLA AdWords – plusy kampanii:
Kampanie produktowe są bardzo konkurencyjne pod względem skuteczności oraz ceny. Mają mnóstwo zalet, o których pisaliśmy już na naszej stronie, ale najważniejsze z nich to możliwość jednoczesnego wyświetlania reklam tekstowych i graficznych z jednego sklepu. Mogą być one równie dobrze wyświetlane obok siebie. Warto zwrócić tez uwagę na remarketing dynamiczny czy też tworzenie celów produktowych.
Dobrze przygotowana kampania pozwoli Ci łatwiej osiągnąć wartościowy ruch na sklepie i zachęcić zdecydowanych na kupno klientów. Możesz dostosować treść reklam, ustalić budżet i ceny oraz łatwo śledzić ich skuteczność za pomocą narzędzi zaawansowanego raportowania i pomiaru skuteczności.
Długa lista zalet, plus przewaga nad zwykłą reklamą tekstową sprawiają, że liczba reklamodawców, którzy chcą zaprezentować swoją ofertę bezpośrednio w wynikach wyszukiwania rośnie w bardzo szybkim tempie.
Jak to wygląda w praktyce?
Załóżmy, że sprzedajesz sprzęt RTV poprzez sklep online. Możesz przygotować reklamy dla 4 telewizorów marki „X”, które będą wyświetlane. Kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę „Telewizor X” pokażą mu się Twoje produkty. Już na tym etapie będzie on mógł bez wchodzenia na stronę, zobaczyć ile kosztuje każdy z modeli. Dodatkowo PLA AdWords eliminuje „jałowe kliknięcia” za które musiałbyś zapłacić, a przy których pomocy użytkownik wchodziłby a stronę, aby obejrzeć jak wygląda każdy model. Twoje reklamy będą wyświetlane w boksie pokazującym się przy wynikach wyszukiwania (zazwyczaj nad nimi i/lub po prawej stronie). Dużym plusem jest także to, że mogą wyświetlać się one obok siebie jednocześnie, jeśli faktycznie odpowiadają na zapytanie użytkownika.
Informacje o konkurencji.
W stosunku do poprzednich kampanii PLA AdWords, będziesz miał również dostęp do danych na temat Twojej konkurencji. Da Ci to możliwość na sprawdzenie udziału w wyświetleniach, średnią wartości maksymalnego CPC innych reklamodawców, czy też średni współczynnik CTR dla podobnych produktów. Dzięki temu rozwiązaniu, możesz łatwo oszacować stan Twojej kampanii, jak też jej skuteczność.
Ile kosztuje reklama produktowa?
Za reklamę produktową zapłacisz tak jak w przypadku innych form reklam w AdWords, czyli za kliknięcie użytkownika w Twoją reklamę (CPC). To ile chcesz zapłacić za pojedyncze kliknięcie, określisz podczas tworzenia kampanii produktowej. Przy tej formie promocji warto wspomnieć, że kliknięcia, które przekierują użytkowników na Twoja stronę są naprawdę wartościowe. Jest to spowodowane tym, że potencjalni klienci widząc konkretny produkt wykonają akcję tylko wtedy, gdy będą nim faktycznie zainteresowani.