Jakie znaczenie i siłę ma reputacja marki w wyszukiwarkach?

Strona główna » Blog » Jakie znaczenie i siłę ma reputacja marki w wyszukiwarkach?

Jakie znaczenie i siłę ma reputacja marki w wyszukiwarkach?

Jakie znaczenie i siłę ma reputacja marki w wyszukiwarkach

Dzisiaj opinie innych użytkowników są niesłychanie istotnym wskaźnikiem, w oparciu o który, my również podejmujemy decyzje zakupowe. W przypadku różnych usług czy produktów nie tylko badamy jakie opinie krążą w sieci czy jaką wiarygodność ma oferująca je firma, ale też tropimy wszystkie negatywne opinie. Nie dziwi więc, że frazy zawierające nazwę marki są dominującą kategorią zapytań.
Niestety wielu przedsiębiorców często nie docenia tego jak potężną moc ma pojawiające się w podświadomości klientów wyobrażenie na temat danej firmy. Niełatwo jest niekiedy zrozumieć a także docenić jakie znaczenie i siłę ma reputacja marki w wyszukiwarkach, niemniej jednak okazuje się to być bardzo istotnym elementem w drodze do sukcesu.

Reputacja firmy ma to do siebie, że trzeba nad nią stale pracować, bo może ona w oka mgnieniu ulec drastycznym zmianom. Świetna reputacja i spójność pozwolą wzmocnić wizerunek, a także zdobyć zaufanie klientów – co w efekcie przełoży się na późniejsze wyniki sprzedażowe.

Zapytanie brandowe, to…

Najogólniej mówiąc, są to zapytania, które zawierają w sobie nazwę marki lub firmy i są wpisywane w celu znalezienia strony konkretnej firmy. Wynik wyszukiwania brandowego, czyli to, co otrzyma użytkownik po wpisaniu nazwy firmy w wyszukiwarkę składa się z 3 elementów:

  • tytułu
  • snippeta, czyli wycinka strony
  • linków witryn.

Google Moja Firma – czas się pokazać!

Na zapytanie o konkretny brand otrzymujemy albo standardowy (naturalny) wynik wyszukiwania albo wynik pochodzący z Google Moja Firma (przy założeniu, że mamy stworzony i zweryfikowany profil). Wizytówka zaopatrzona nie tylko w informacje, ale też zdjęcia, mapę dojazdu, opinie i szczegółowe dane kontaktowe to rewelacyjna metoda na przedstawienie Twojej firmy. Jest to szczególnie ważny element w przypadku firm funkcjonujących lokalnie, gdyż nie tylko ułatwia kontakt, ale też zwiększa wiarygodność.

Miejsce na Twój Brand.

Zakładając, że po złożeniu zapytania brandowego otrzymujemy zazwyczaj 7-10 wyników wyszukiwania, należy starać się o to, żeby zapełnić je stronami na które będziemy mieli wpływ. Dobrym przykładem są atrakcyjne profile w sieciach społecznościowych, które w dość naturalny sposób uzyskują wysokie pozycje. Przy odpowiednim nakładzie pracy z pewnością uda się zapełnić większość czołowych wyników, co pozwoli kontrolować i wpływać na firmowy wizerunek.

Ochroń się przed negatywami!

Negatywna opinia czy niezadowolony klient mogą narobić wiele szkód. Niestety negatywy mają to do siebie, że jeżeli już się przytrafią, to są ukazywane bardzo nieproporcjonalnie do pozytywnych opinii. W konsekwencji potencjalny klient może szybko natknąć się na złą recenzję. Automatycznie taka sytuacja wiąże się ze spadkiem sprzedaży, pogorszeniem reputacji w Internecie i odejściem od decyzji zakupowej. Dlatego należy dbać o możliwość zarządzania pozytywnymi recenzjami i w razie konieczności dodatkowo je pozycjonować.

S.O.S

Nie tak dawno w mediach było głośno o pasażerze linii lotniczych, który został wyrzucony siłą z pokładu samolotu. Sytuacja była poruszana w prasie, telewizji i Internecie, zbierając po drodze ogromną masę krytycznych komentarzy – skutkiem czego bardzo mocno ucierpiały linie lotnicze i ich reputacja. Co zrobić jeżeli pomimo wielu lat starań o jak najlepszą reputację, w Twojej firmie przydarzy się sytuacja zbliżonego rodzaju?
W sytuacji kryzysowej ważna jest szybka reakcja. Z pewnością ekspresowo pojawią się zapytania nie tylko o to, konkretne zdarzenie, ale też zapytania brandowe. Postaraj się, aby w wynikach ukazała się Twoja odpowiedź na tą sytuację. Stwórz stronę docelową, gdzie przedstawisz nawet w formie notatki na firmowym blogu to co się stało, używając w treści wyrażeń, z których korzystają internauci. Szybka publikacja pozwoli Ci na zdobycie wysokiej pozycji w wynikach organicznych. W sytuacjach ekstremalnych, gdzie ważny jest czas, posłuż się kampanią linków sponsorowanych używając fraz powiązanych z sytuacją kryzysową.

Brak reputacji = Brak pracowników.

Twoi potencjalni pracownicy są grupą odbiorców, która też będzie posługiwała się zapytaniem brandowym firma+praca. Jeśli zależy Ci na pracownikach, o których zabiegają najwięksi absolutnie nie możesz pozwolić sobie na złą reputację, ponieważ obecnie normą jest weryfikowanie firm przez kandydatów. Złe, nieaktualne opinie na pewno nie pomogą.

Co zrobić?
Jeżeli negatyw pojawia się w serwisie, gdzie jest możliwość oceny danego pracodawcy, postaraj się pozyskać nowe recenzje. W tym celu zachęć obecnych pracowników do zamieszczenia opinii. Taki zabieg pozwoli rozłożyć głosy bardziej obiektywnie.
Warto też reagować w odniesieniu do for dyskusyjnych, jeśli pojawiają się krzywdzące opinie. Jako szef możesz odpowiedzieć na daną recenzję/komentarz i odnieść się do przedstawionych zarzutów. Da Ci to możliwość ukazania Twojej firmy, jako godnego zaufania pracodawcy, a także powstrzyma dalsze dyskusje.
Dobrą praktyką jest też stworzenie na firmowej stronie zakładki „kariera”, gdzie na frazę brandową firma+praca będziesz mógł wyświetlać zoptymalizowane wyniki wyszukiwania. Innym sposobem jest uruchomienie kampanii AdWords lub pozycjonowanie firmowego profilu pracodawcy w serwisach rekrutacyjnych.

Bądź na bieżąco!

Zanim zaczniesz pracę nad reputacją swojej firmy, sprawdź jak prezentuje się ona w wynikach wyszukiwania. Często możesz być zaskoczony tym, co zobaczysz i może się okazać, że miałeś kompletnie odmienne wyobrażenie. Wtedy z pomocą przychodzi monitoring:

  • Dobierz frazy (firma/marka + słowa uzupełniające np.: praca/opinie)
  • Analizuj wyniki (monitoruj wybrane frazy w określonych odstępach czasowych)
  • Dołącz etykiety (oznaczaj wyniki z pierwszej strony jako neutralne/pozytywne/negatywne)
  • Śledź (nowe wzmianki pojawiające się na frazy brandowe).

W ten sposób kilka prostych kroków pozwoli Ci szybko reagować na najnowsze komentarze i w razie konieczności odpowiadać na te negatywne, bądź promować pozytywne.

SEO a reputacja.

Dobra opinia o Twojej firmie jest też elementem znaczącym dla SEO, ponieważ silna marka zyskuje co raz większy wpływ na pozycjonowanie. Dlaczego? Znane marki zyskują większą ilość kliknięć w swoje wyniki wyszukiwania a także dłuższy czas spędzany w witrynie czy ilość odsłon. Silny brand łączy się też z dużą liczbą zapytań o daną markę a także pojawiającymi się w naturalny sposób linkami czy wzmiankami.

Krótko mówiąc…

Znaczenie reputacji i siły marki w wyszukiwarkach ma ogromną moc i mimo, że jest niekiedy niedoceniane to warto o ten aspekt zadbać. Często właśnie przez zaniedbania okazuje się, że klienci rezygnują ze współpracy z Tobą lub zakupu ze względu na krążące opinie. Dlatego już teraz sprawdź popularność zapytań o Twoją markę a także udział fraz brandowych w ruchu organicznym. Pomogą Ci w tym dobra agencja reklamowa, Planer Słów Kluczowych (AdWords) jak również Google Search Console.

2018-05-02T15:56:06+00:00Marzec 15, 2018|Inne, Pozycjonowanie SEO|0 Comments

Leave A Comment