Usuwanie filtra Google
Jak rozpoznać filtr Google?
Jeżeli zaobserwowaliśmy spadek pozycji słów kluczowych, zmniejszenie ilości wyświetleń witryny oraz znacznie mniejszą liczbę przejść z wyników organicznych do naszej strony powinniśmy sprawdzić czy Google nie nałożyło na nas kary. Nie zapomnijmy o tym, iż problemy z bezpieczeństwem a także niespodziewany wzrost liczby linków może być sygnałem o nałożonym filtrze. Google może nałożyć na witrynę filtr ręczny lub algorytmiczny.
Jak sprawdzić, czy domena ma filtr ręczny?
Filtr ręczny jest karą nakładaną przez pracownika Google, najczęściej po wykryciu nienaturalnych linków prowadzących do witryny. O nałożeniu kary informuje komunikat w Google Search Console.
Aby sprawdzić czy na witrynę nie został nałożony filtr ręczny należy zalogować się w Google Search Console (GSC) i zweryfikować komunikaty w sekcji Ruch – Ręczne działania. Jeżeli znajdziemy komunikat o treści „W witrynie nie znaleziono ręcznych działań przeciwspamowych” to oznaczać to będzie, iż powód spadku pozycji i ruchu na stronie jest inny, a w najgorszym przypadku może to oznaczać, iż nałożony został filtr algorytmiczny – o którym Google nas nie powiadomi.
Jeżeli w opisanej sekcji Ręczne działania znajdziemy komunikat o działaniach ręcznych dotyczących całej lub tylko części witryny możemy być pewni iż została nałożona kara ręczna Google. Komunikat taki zawiera informacje do których sekcji, stron, linków czy podstron dotyczą „przewinienia”. Komunikat zawiera również informacje z jakiego powodu nasza witryna została ukarana filtrem ręcznym.
Przyczyny nałożenia filtru ręcznego przez Google może podzielić na cztery kategorie.
I. Spam:
- Spam tworzony przez użytkowników
- Spamerskie darmowe hosty
- Spamerska struktura znaczników
- Maskowanie przekierowań
- Stosowanie podstępnych przekierowań
- Czysty spam
II. Naruszenie wytycznych wyszukiwarki w odniesieniu do treści:
- Mało treści, treść małowartościowa lub zupełnie bez żadnej wartości merytorycznej
- Ukryty tekst
- Przesycenie tekstu słowami kluczowych
- Niezgodne grafiki
III. Naruszenie zasad bezpieczeństwa:
- Witryna zaatakowana przez hakerów
IV. Nienaturalne linki:
- Nienaturalne linki z Twojej witryny
- Nienaturalne linki do Twojej witryny
Jak usunąć filtr ręczny?
Aby usunąć filtr ręczny należy usunąć wszystkie wykryte błędy i naruszenia oraz zastosować wytyczne Google. Następnie, kiedy jesteśmy pewni, że wszystkie zalecenia zostały wdrożone należy przesłać prośbę o ponowne rozpatrzenie.
Witryna zostanie powtórnie oceniona przez zespół Google, a jeżeli wskazane nieprawidłowości zostały usunięte i pozostałe elementy stron są zgodne z wskazówkami Google, działania ręczne zostaną cofnięte.
Co to jest filtr algorytmiczny?
Filtr algorytmiczny jest karą nakładaną w sposób automatyczny przez algorytm wyszukiwarki Google, najczęściej po wykryciu nienaturalnych linków prowadzących do witryny. Charakteryzuje się brakiem powiadomienia w Google Search Console. Głównym problemem związanym z tego typu karą jest fakt, że jest ciężko postawić prawidłową diagnozę i znaleźć rozwiązanie
Jak rozpoznać filtr algorytmiczny?
Ponieważ w przypadku nałożenia przez Google filtru algorytmicznego nie otrzymamy żadnego powiadomienia celem wykrycia kary należy wykonać 3 podstawowe rzeczy:
I. Analizę pozycji strony.
Nagły spadek o kilkanaście/kilkadziesiąt pozycji lub całkowity brak strony w pierwszej 100-ce wyników, który utrzymuje się przez dłuższy czas potwierdzi nałożenie kary algorytmicznej.
II. Analizę danych w Narzędziach dla webmasterów (Google Search Console),
a dokładnie w zakładce Wyszukiwane hasła (podkategoria Ruch związany z wyszukiwaniem). Jeżeli odnotujesz spadek ruchu na Twojej stronie (wahania o wartości około 10% nie muszą oznaczać filtra, a mogą być związane np. z aktualizacjami algorytmów Google) a żaden komunikat nie został wysłany możesz podejrzewać, iż jest to wynik nałożenia filtru algorytmicznego
III. Analizę liczby wejść na stronę z wyników organicznych
w ujęciu czasowym na podstawie statystyk z Google Analytics. warto zwrócić uwagę, iż wyłącznie na podstawie danych z Google Analytics nie jesteś w stanie dowiedzieć się, jakiego rodzaju może to być filtr, dlatego musisz posiłkować się danymi z Narzędzi dla webmasterów.
Jak wynika z powyższego filtr algorytmiczny oznacza nie tylko spadek pozycji Twojej strony na liście wyników wyszukiwania, ale też diametralne zmniejszenie liczby internautów odwiedzających Twoją witrynę. Niestety, skutki działania tego typu filtra są długotrwałe i dopóki nie zostaną usunięte wszystkie jego przyczyny, witryna (pomimo najbardziej skomplikowanych działań), nie wróci na swoje dawne pozycje. Warto podkreślić, iż w niektórych przypadkach bardzo trudno jest odnaleźć przyczyny nałożenia filtra algorytmicznego.
Główne przyczyny kary algorytmicznej:
- Stosowanie niedozwolonych technik typu cloaking – optymalizacji rankingu stron internetowych, w taki sposób, że zawartość prezentowana wyszukiwarce internetowej jest odmienna od zawartości prezentowanej użytkownikom.
- Słabe, bezwartościowe linki do serwisu oraz ich nadmierna ilość
- Przesycenie strony słowami kluczowymi
- Kopiowanie opisów produktów w sklepach internetowych
Jak usunąć filtr algorytmiczny:
Proces usuwania filtru algorytmicznego jest czasochłonny i pracochłonny. Aby rozpocząć działania najpierw, jak opisywaliśmy wcześniej, zbierz skrupulatne statystki z min ostatnich 2-3 tygodni z Narzędzi dla webmasterów oraz z Google Analytics. Następnie skup się na dokładnym i rzetelnym wykonywaniu następujących czynności:
- Przebuduj treść na bardziej wartościową
- Odcinaj stopniowo nienaturalne linki
- Pozyskuj nowe, naturalne i wartościowe linki
- Rozbuduj stronę, zwiększ zasięg, dołóż słowa kluczowe lub zastąp je innymi
Warto wiedzieć, iż efekty wszystkich wyżej wymienionych działań mogą być widoczne w przeciągu kilku dni lub kliku miesięcy. Trzeba systematycznie pracować nad stroną i obserwować analizy ruchu i pozycji.