Potrzebujesz stronę internetową? Super! Od czego więc zacząć.

Żeby mieć stronę internetową potrzebujemy mieć 3 rzeczy:

  • Nazwę domeny. Pamiętaj że nazwa domeny jest unikalna więc jeżeli Twoja fantastyczna nazwa firmy lub marki została zrestartowana jako nazwa domeny to niestety nie będziesz mógł zarejestrować jej jeszcze raz chyba że ktoś zapomnij ją przedłużyć lub z niej zrezygnuje wtedy będziesz można domenę próbować przejąć. O rejestracji i doborze nazwy firmy napiszę w innym artykule jeżeli będziecie mieć takie życzenie.
  • Hosting, VPS lub Serwer dedykowany – w zależności od wielkości strony czy też sklepu internetowego będzie nam potrzebny serwer do obsługi strony www. To właśnie na nim znajdują się wszystkie pliki Twojej strony internetowej, baza danych oraz e-maile. Dla prostej strony internetowej do 100 podstron oraz do sklepu internetowego na 500 produktów w zależności od systemu CMS powinien również wystarczyć hosting. Przy bardziej rozbudowanych stornach i sklepach trzeb będzie zainteresować się VPS lub serwerem dedykowanym ale to niestety już wyższe koszty.
  • System CMS – ok jeżeli mamy te 2 powyższe rzeczy musimy wybrać system CMS dla strony internetowej lub dla naszego sklepu. Jeżeli chodzi o stronę firmową polecam CMS WordPress ale jeżeli chcesz mieć sklep internetowy to tutaj doradzałbym skonsultować się się z agencją reklamową którą ma wykonać sklep internetowy. Rozwiązania i potrzeby mogą sporo się różnić więc dla każdego system do zarządzania sklepu może być inny. Dla jednych okaże się lepsze skorzystanie z oprogramowania SaaS a dla innych systemy Open Source.

Domena, Hosting, Wybrany System CMS.

Co to teraz jaki kierunek wybrać czy opierać stronę internetową o gotowe rozwiązanie z gotowym szablonem który agencja reklamowa dostosuje do naszych potrzeb a może iść w kierunku indywidualnej szaty graficznej i indywidualnego systemu? Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy.

Indywidualny projekt i indywidualny system CMS:

Plusy: 

  • lżejszy kod źródłowy (szybsze wczytywanie strony)
  • idealnie dostosowany wgląd do naszych potrzeb

Minusy: 

  • duże koszty wdrożenia nad takim projektem musi pracować kilka osób (grafik, programista, copyright, marketingowiec, koordynator projektu) a cena dobrego projektu zaczynają się od 8000 zł netto.
  • możliwe problemy z późniejszą rozbudową strony o dodatkowe funkcje (dosyć drogie koszty wdrożenia)
  • po pewnym czasie może okazać się że szablon i sam system będzie wymagał aktualizacji za którą też trzeba będzie zapłacić.

Indywidualny projekt i wdrożenie do popularnego CMS np. WordPress:

Plusy: 

  • lżejszy kod źródłowy (szybsze wczytywanie strony)
  • idealnie dostosowany wgląd do naszych potrzeb
  • system i dodatki aktualizowany co pewien czas. Aktualizacje można wykonywać samodzielnie
  • niskie koszty rozbudowy funkcjonalności możliwa będzie jedynie drobna przebudowa szablonu

Minusy: 

  • średnie koszty wdrożenia nad takim projektem musi pracować kilka osób a cena dobrego projektu zaczynają się od 5000 zł netto.
  • po pewnym czasie może okazać się że szablon i sam system będzie wymagał aktualizacji za którą też trzeba będzie zapłacić.

Szablon Premium i wdrożenie do popularnego CMS WordPress:

Plusy: 

  • ciężki kod źródłowy w zależności od szablonu (Wymaga aktualizacji)
  • system i dodatki aktualizowany co pewien czas. Aktualizacje można wykonywać samodzielnie
  • niskie koszty rozbudowy funkcjonalności

Minusy: 

  • niski koszty wdrożenia nad takim projektem nie musi pracować programista i grafik. Stawki zaczynają się od 2000 zł netto.
  • po pewnym czasie może okazać się że szablon będzie wymagał aktualizacji którą można przeprowadzić samemu. Wymogiem jest żeby agencja reklamowa dobrze zrealizuje zlecenie  na szablonie potomnym to nie powinno być większych problemów. W przypadku gdy zmiany zostaną wprowadzone na szablonie głównym po aktualizacji wszystkie zmiany mogą zniknąć. Oczywiście nadpisywać CSS można w sekcji „Personalizacji” lub odpowiedniej sekcji szablonu ale niestety wiele firmy o tym zapomina i działa bezpośrednio na kodzie szablonu głównego co później rodzi wiele problemów.

 

Niski koszt wdrożenia może skończyć się dopłatami w przyszłości lub wyrzuceniem pieniędzy w błoto.

Często zdarza się tak, że przed decyzją zakupową strony internetowej czy też sklepu stoi cena. Wcale się temu nie dziwię, wahania ceny są ogromne. Możemy znaleźć ofert od 300 zł za stronę internetową do 10 000 zł netto. Czy 500 zł do 18 000 netto za sklep internetowy więc jak tutaj nie zgłupieć i się nie pogubić? Która oferta jest dobra a która zła i dlaczego?

Na to nie ma prostej i jasnej odpowiedzi ale można to sobie przeliczyć. Ok, a więc jakie oczekiwania mamy od agencji czy też osoby która będzie robiła nam taką stronę, spisz co ma zrobić jak często będziesz się kontaktował i przelicz to na czas. Bo skoro godzina pracy administratora / programisty zaczyna się od 50 do 120 zł /h to ile osoba lub firma poświęci czasu na realizację tego zlecenia. Czy ten czas za który chcesz zapłacić pokryje Twoje oczekiwania?

Więc mam nadzieję dlaczego strona internetowa stworzona z 500 zł nie przyniesie Ci wiele korzyści ponieważ zostanie wykonana w jak najkrótszym czasie z pominięciem bardzo wielu ważnych elementów żeby zleceniobiorca miał z tego korzyść.

Najczęstsze błędy na które zwracamy uwagę klientom przed stworzeniem strony internetowej. :

  • Nieczytelna nawigacja na stronie internetowej – jest to jeden z pierwszych punktów o który musimy zadbać podczas tworzenia naszej strony internetowej.  Głównym elementem nawigacyjnym na stronie jest menu górne oraz stopka. W każdym projekcie może ona wyglądać nieco inaczej ale powinna zawierać najważniejsze dla nas elementy. Jeżeli jest to sklep internetowy to najważniejsze kategorie naszych produktów a w stopce wtedy musimy umieści, regulaminy i pozostałe informacje. W przypadku strony firmowej w menu głównym powinna się znajdować zakładka Kontakt (najczęściej ostatnia po prawej stronie) oraz inne elementy które dla nas i dla Twojego klienta są ważne np. usługi jakie oferujemy, referencje, o firmie itd. Czy nie zdażyło Ci się choć raz że wyszedłeś ze strony bo nie mogłeś znaleźć kontaktu, lub jasno przejrzeć czym ta firma się zajmuje i ma to czego szukasz?
  • Wezwanie do działania – nie powinniśmy się bać wzywać klientów do działania. Skoro pojawił się on na naszej stornie to w konkretnym celu a przyciski ułatwiające mu kontakt lub dokonanie zakupu nie będą mu przeszkadzały a wręcz przeciwnie pomogą mu szybko osiągnąć cel po jaki zjawił się na stronie.
  • Przeładowanie strony bajerami – kolejnym częstym błędem podczas tworzenia strony internetowej to że klient chce umieścić na niej praktycznie każdy bajer który gdzieś widział na stronie nie myśląc czy przyniesie on jakąkolwiek korzyść jego klientom. Zapomina o tym że wszystko to jest obciążone dodatkowym kodem, który obciąży nasz hosting, czy serwer a to wpłynie negatywnie na szybkość wczytywania się strony co obecnie jest bardzo ważne zarówno dla klienta jak google. Użytkownicy storn www zamykają strony nawet już po 4 sek oczekiwania na jej wczytanie więc zadbaj o to żeby wczytywała się szybko.
  • Nieczytelny i zlany tekst – przeładowanie treści nad formą. Rzadko który z użytkowników czyta stronę od A do Z. Każdy ją „skanuje”  Czyta najpierw nagłówki i jak któryś go zaciekawi to się na nim zatrzymuje i go czyta. Jeżeli widzi blok zlanego tekstu bez podziału na sekcje, akapity, to nie zapozna się z treścią bo będzie to dla niego zbyt meczące.
  • Brak informacji budujących zaufanie – jeżeli prowadzimy firmę nie ważne czy 1 miesiąc czy 10 lat ważne jest to żeby wstawić NIP i REGON żeby klient widział że rozmawia z firmą a nie z osobą indywidualna która może zgarnąć kasę i jutro zniknąć.
  • Stwórz profil swojego idealnego klienta – i zacznij tworzyć stronę pod jego potrzeby oraz styl. Czyli jeżeli sprzedajemy ekskluzywne, klasyczne ciuchy to łatwo możemy ustalić, że odbiorcami będą kobiety w wieku 31-39 lat, głownie z miast, zarabiające powyżej 4000 zł, żyjące w biegu ceniące sobie czas, elegancję i jakość. Teraz trzeba ustalić elementy wspólne i dobrać odpowiednią kolorystykę i układ strony.
  • Wysokiej jakości zdjęcia i opisy – zadbać o wysokiej jakości zdjęcia (oczywiście odpowiednio skompresowane do strony internetowej), oraz zadbać o ciekawe treści które dobrze będzie się czytało.

Opublikowanie strony to dopiero początek.

Samo stworzenie i wrzucenie jej do sieci już teraz nie wystarczy. Musisz pamiętać i dobrze wykorzystać stworzoną stronę do przedstawionych przed nią zadań. Umieść ją na wszystkich materiałach reklamowych. Mierz działania użytkowników i zdobywaj wyższe pozycje w wynikach organicznych poprzez pozycjonowanie SEO po to aby znaleźć się na samej górze wyników wyszukiwania i zdobywać nowych klientów. Powodzenia!