Pozycjonowanie czy AdWords?
Każdy przedsiębiorca decydując się na promocje swojej firmy w Internecie zastanawia się, która forma reklamy będzie odpowiednia i przyniesie oczekiwane efekty? Od czego zacząć – czy od pozycjonowania (SEO) czy od kampanii Gogle Adwords?
Często zdarza się, że ilość przeczytanych artykułów, poradników a także opinie innych przedsiębiorców zamiast wyklarować i potwierdzić trafność decyzji wprowadza dodatkowe zamieszanie. Dlatego też postanowiliśmy przedstawić te dwie formy reklamy na zasadzie porównania, aby każdy lepiej je zrozumiał.
Pozycjonowanie strony internetowej to działania prowadzone w celu zapewnienia widoczności witryny w wynikach wyszukiwarki (wyniki naturalne, organiczne) na określające (lub powiązane) frazy kluczowe. Np. chcąc znaleźć produkty lub usługi z sektora kowalstwa artystycznego wpiszemy w wyszukiwarkę następujące zwroty: bramy z żelaza kutego, balustrady kute, metaloplastyka etc. Agencja reklamowa zajmująca się pozycjonowaniem www dzięki specjalistycznym narzędziom analitycznym zbada jakie dokładnie słowa wpisują Twoi klienci do wyszukiwarki.
Reklama AdWords tzw. linki sponsorowane to wiele form reklam, na przykład: reklamy podążające za gośćmi witryny, reklamy z ceną i zdjęciami produktów ze sklepu internetowego na pierwszej stronie Google (Zakupy Google). Linki sponsorowane to tekst z charakterystycznym zielonym napisem „Reklama”, który ukazuje się powyżej naturalnych wyników wyszukiwania Google.
Obie formy reklamy trafiają tylko do użytkowników zainteresowanych konkretną usługą/produktem. To właśnie przez nich wpisywane są słowa kluczowe w wyszukiwarkę, i to tylko im wyświetlą się linki sponsorowane, lub wyniki organiczne na stronie wyszukiwania.
Poniżej przedstawiamy te dwie formy reklamy w kilku aspektach jej funkcjonowania.
Cel
AdWords to działania służące do szybkiego wypromowania konkretnej usługi, produktu. Celem jest kliknięcie w link, który ma na celu sprowokowanie użytkownika do wykonania pożądanej akcji, np. zakupienia produktu, wypełnienia formularzu czy wykonania połączenia telefonicznego.
Pozycjonowanie to budowanie solidnej i rzetelnej obecności w sieci oraz wysokiej pozycji która jest tworzona za pomocą wartościowych linków. Dzięki temu zwiększamy ruch na stronie a także kreujemy wizerunek firmy w oczach potencjalnych klientów jako lidera i eksperta w danej branży.
Szybkość pojawienia się reklamy
Adwords tutaj zdecydowanie wygrywa, po ustawieniu kampanii oraz wyborze treści reklamy sama reklama widoczna jest już po kliku godzinach. Jest to gwarantowany efekt natychmiastowy.
Pozycjonowanie – pierwsze miesiące pracy nie przynoszą widocznych efektów. Jednakże efekty pozycjonowania pomimo wymaganego czasu są znacznie trwalsze, nawet będą się utrzymywać po zakończeniu działań. W przeciwieństwie do Adwords, gdzie po zakończeniu kampanii reklama natychmiast przestanie się wyświetlać.
Sezonowe kierowanie reklamy
Z uwagi na sezonowość pewnych usług/produktów warto zwrócić uwagę, iż reklama AdWords daje możliwości wykorzystania tego faktu. W szczycie sezonu lub tuz przed jego rozpoczęciem warto zwiększyć natężenie reklamy AdWords i wyłączyć kampanię tuż po jego zakończeniu bądź w odpowiednim wg rozeznania terminie.
Pozycjonowanie – niestety z uwagi na długi czas oczekiwania na efekty nie będzie dobra opcja do reklamy sezonowej.
Kolejność w wynikach wyszukiwania
Jak wynika z poniższego zdjęcia, na szczycie strony wyników pojawiają się reklamy linków sponsorowanych oraz reklamy produktowe (ze zdjęciem, cena i nazwa sprzedawcy), dopiero pod nimi widzimy pierwsze wyniki organiczne.
O czym warto wiedzieć – jeżeli internauta korzysta z tak już popularnych programów blokujących nie będzie mógł zobaczyć reklamy AdWords, wyświetlone mu zostaną tylko wyniki naturalne, na które wspomniane programy nie mają wpływu.
Kierowanie reklamy na lokalizacje (geolokalizacja)
Geolokalizacja reklamy to atut AdWords’a. Możemy dokładnie sprecyzować lokalizacje: kraj, województwo, miasto, dzielnicę, a nawet zasięg od danej lokalizacji np. 13 km w promieniu Rzeszowa w której dane reklamy będą się wyświetlać.
Pozycjonowanie też można doprecyzować poprzez dopisanie nazwy miejscowości do wybranej frazy kluczowej. Np. metaloplastyka Rzeszów. Efekt nie jest aż tak zadowalający jak przy linkach sponsorowanych, ponieważ wielu internautów nie wpisuje nazw lokalizacji. I w tym przypadku użytkownicy z Rzeszowa zobaczą jedynie reklamy AdWords o sprecyzowanej lokalizacji.
Możliwości konfiguracji
Jeżeli chodzi o treść reklamy AdWords oraz modyfikacje ustawień kampanii jest nieograniczona (oczywiście jeśli mieści się w ramach regulaminu). Dzięki temu możemy kłaść nacisk na różne jej aspekty jak również dostosowywać, optymalizować i ulepszać reklamę wg potrzeb klientów oraz ich zainteresowań w każdym momencie trwania kampanii. To daje nam pewność i pełną kontrolę nad podejmowanymi działaniami.
W przypadku kampanii SEO każda wprowadzana zmiana oraz inne modyfikacje mogą mieć niekorzystny wpływ na efektywność dotychczas przeprowadzonych działań a nawet mogą spowodować spadek pozycji.
Płatności za usługi
Przy ustawieniu kampanii AdWords sami decydujemy o wysokości budżetu oraz formie rozliczenia:
- CPC – cost per click – płatność za kliknięcie,
- CPM – cost per mille (z łac. Mille- tysiąc) – płatność tysiąc wyświetleń,
- CPA – cost per action – koszt za konwersję
Pamiętajmy o tym, że na frazy popularne, które generują duży ruch, za który płacimy a mają małą marżowość nasz budżet może się szybko wyczerpać i będzie musiał zostać zwiększony. Nie zapomnijmy o kosztach jakie będzie chciał sobie policzyć podmiot prowadzący kampanie AdWords
Usługa pozycjonowania rozliczana jest obecnie w dwóch wariantach – płatność za efekt, którego nie popieramy oraz abonamentu, miesięcznej opłaty za działania SEO, (więcej informacji o formach płatnościach za SEO znajdziesz tutaj )
Co wybrać? Pozycjonowanie czy AdWords?
Zdajemy sobie sprawę, iż udzielając poniższej odpowiedzi do końca nie zadowolimy każdego kto szukał jasnych wskazówek: stosujmy obie formy reklamy, ponieważ niestety nie ma jednej recepty na sukces. Każda z nich posiada wady i zalety wzajemnie się uzupełniając – mówimy tu o efekcie synergii (zwane również efektem surround). Szacuje się, że prowadząc kampanie SEO oraz Adwords jednocześnie można uzyskać sumarycznie nawet o 110% więcej konwersji niż w przypadku stosowania tylko jednej z tych metod. W jaki sposób? Zapewniamy sobie widoczność w wynikach organicznych oraz płatnych, ze zdwojoną siłą informujemy użytkowników o naszych produktach usługach, intensyfikujemy proces budowania marki oraz co najważniejsze zajmujemy strategiczne miejsca na stronie wyników wyszukiwania spychając konkurencję w dół.