Pozycjonowanie Long Tail
Wzrost ilości stron internetowych spowodował zmiany w sposobie wyszukiwania informacji. Frazy, które obecnie wpisujemy w wyszukiwarki są coraz dłuższe i coraz bardziej precyzyjne, gdyż dokładnie wiemy czego szukamy i oczekujemy precyzyjnych rezultatów. Użytkownicy poprzez chęć wyszukania konkretnego produktu często tworzą bardzo zadziwiające, długie i złożone frazy oparte na głównych słowach kluczowych. Nazywane są one „długim ogonem” czyli (ang.) long tail. W odpowiedzi na ten trend w wyszukiwaniu, specjaliści z branży SEO stosują pozycjonowanie long tail.
Pozycjonowanie długiego ogona, czyli tzw. Long Tail SEO.
Znane także jako pozycjonowanie long tail, czy też pod nazwą „pozycjonowania szerokiego”, to nic innego jak tylko odpowiedź na obecne potrzeby internautów.
Spróbujmy zobrazować to na przykładzie: „czerwona torebka damska Gucci”, który jest klasycznym long tailem. Ktoś, kto szuka konkretnego produktu (w tym przykładzie torebki) raczej nie wpisze w wyszukiwarce hasła „torebka” czy też „czerwona torebka”. Co ciekawe Hasło „torebka” w popularnej wyszukiwarce Google ma 9 830 000 wyników, natomiast „czerwona torebka” osiągnęła wynik 1 760 000. Warto zastanowić się tu nad ogromną konkurencją jeżeli chodzi o proces pozycjonowania i możliwość „przebicia się” na top 10. Co jednak, jeżeli pozycjonujemy frazę „czerwona torebka damska Gucci”, która ma tylko 123 tysiące wyników?
Zamiast pojedynczych słów, warto skupić się na dłuższych, wielowyrazowych frazach kluczowych, które generują nie tylko większy, ale także stabilniejszy ruch niż pojedyncze słowa kluczowe.
Skąd się wziął długi ogon w pozycjonowaniu stron?
Dzisiejsze korzystanie z wyszukiwarek bardzo różni się od tego z przed chociażby 10 lat. Jak podają statystyki w 1995 roku, 80% zapytań składało się tylko z jednego słowa, a tylko 20% zawierało większą liczbę słów. Dziś ten trend jest zupełnie odwrotny. Długość zapytań wciąż rośnie i średnio składa się z trzech czy czterech słów. Dzieje się tak, ponieważ przy coraz większej liczbie stron i sklepów internetowych, byłoby zupełnie niemożliwe odnalezienie konkretnego produktu wśród milionów stron www. Użytkownicy zdają sobie sprawę z faktu, że, aby wyszukiwanie było skuteczne musi być precyzyjne. Tak więc, pozycjonowanie long tail ma dość prosta przyczynę. Dłuższe frazy eliminują wyniki, które są bezwartościowe i pozwalają trafić dokładnie na to, czego szukamy.
Zalety pozycjonowania long tail – co daje długi ogon?
1. Mniejsze koszty:
W przypadku fraz ogólnych, trzeba brać pod uwagę to, że wiele innych firm będzie z nami konkurować. Im silniejsza jest konkurencja, tym więcej czasu musimy poświęcić na pozycjonowanie i pokonanie jej, co wiąże się z często niemałymi kosztami. Pozycjonowanie long tail jest tańsze, ponieważ łatwiej (i szybciej) pozycjonuje się frazy, dla których konkurencja jest niska.
2. Większa sprzedaż:
Frazy „long tail” są domeną klientów zdecydowanych na zakup, którzy wiedzą jaki produkt czy usługa ich interesuje. Dzięki temu współczynnik konwersji zwiększa się, ponieważ to, że dany klient odwiedził nasz sklep wynika z celowego działania. Takim użytkownikiem kieruje potrzeba znalezienia i kupienia konkretnego produktu.
3. Szybszy rezultat:
Jeśli chcemy wypozycjonować skomplikowaną frazę, dzięki pozycjonowaniu long tail, będziemy mogli szybciej osiągnąć zamierzone wyniki. Jak pokazywał przykład z damską torebką – fraza ogólna ma zawsze większą konkurencję, przez co dotarcie do TOP 10 zajmuje dużo więcej czasu. Poza tym, dla niektórych fraz ogólnych, nie zawsze jest to osiągalne.
4. Wysoka pozycja:
Zapewnienie sobie pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania wpłynie na zaufanie klientów do naszej firmy/marki oraz wzmocni nasz autorytet. Dzięki odpowiednim long tailom będziemy mogli zyskać przewagę w SERPach. Wiąże się z tym zwiększenie liczby gości na stronie i osiągnięcie stabilnej, wysokiej pozycji w wyszukiwarce.
5. Idealny produkt:
Jeżeli nasza oferta zawiera bogaty asortyment, przy pozycjonowaniu long tail, uzyskamy dużo większe prawdopodobieństwo, że klienci znajdą dokładnie to czego szukają. Zamiast przeglądania ogromnej ilości produktów, które nie do końca spełnią ich oczekiwania, szybko znajdują wymarzony produkt.
6. Bezpieczeństwo:
Pozycjonowanie na długi ogon jest także przyjazne dla Google, ponieważ sama technika należy do „White Hat SEO” i jest jedną z bezpieczniejszych. Poza szybkim uzyskaniem stabilnych efektów, nie narazi serwisu na spadek pozycji (poprzez nałożenie filtra od Google), czy usunięcie witryny (nałożenie bana od Google, obniżającego pozycję strony).
Dla kogo pozycjonowanie Long Tail?
Mimo tych wszystkich zalet, bywają sytuacje, kiedy pozycjonowanie szerokie się nie sprawdzi. Trzeba tu wspomnieć o stronach słabo rozwiniętych, z małą liczbą podstron czy oferowanych produktów. Pozycjonowanie long tail świetnie sprawdzi się w dużych serwisach ogłoszeniowych, sklepach z szerokim asortymentem, i obszernych witrynach. Mniejsze firmy mogą z powodzeniem skorzystać także z pozycjonowania w pakiecie z obsługą i zabezpieczeniem strony www.